Uusimmat

69 Vieraat, 0 Käyttäjiä

Ketjunsäätö pulikat

Aloittaja jarska, 17.09.13 - klo:21:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

app

Mulla kans sellainen puukeppi laskusiltana takapyörän alla pukin reunan päältä mopon alle. Voi ristus että meni noitumiseks, kun ostin wehnältä nämä uudet hienot pukit, ja en tajunnut heti että se vanha laskusilta olikin liian korkea, kas kun Biltemapukki nosti perseen aivan liian korkealle ennen. Ahisti pahemman kerran, ja jarrupalat putoili aina kun koitti pyörittää renkaan paikalleen.
Noh, homma ratkesi, kun huomasin että levy se satulan yläreunaan aina törmäs. Sitten vaan ohuempi keppi laskusillaksi, ja kaikki sujuu kuin tanssi taas.

Siihen asti kun radalle päästään..

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.09.13 - klo:23:00
Lainaus käyttäjältä: jarska - 18.09.13 - klo:22:57
Kaikki muu paitsi ajaminen.

Veikkaisin että kyllä sekin. Sepä siinä vikana onkin...?

Sovittiin jo Jarskan kanssa, että mun vuoro olla kahden miehen possujunan vetovastuussa perjantaina. Tuskin on huolta sen suhteen, että on meno liian tarkkaan harkittua etukäteen  stoppie_gif

Laita kurahouisut niitten siistien nahkojes päälle kaiken varalta.

jarska

Lainaus käyttäjältä: app - 18.09.13 - klo:23:03
Mulla kans sellainen puukeppi laskusiltana takapyörän alla pukin reunan päältä mopon alle. Voi ristus että meni noitumiseks, kun ostin wehnältä nämä uudet hienot pukit, ja en tajunnut heti että se vanha laskusilta olikin liian korkea, kas kun Biltemapukki nosti perseen aivan liian korkealle ennen. Ahisti pahemman kerran, ja jarrupalat putoili aina kun koitti pyörittää renkaan paikalleen.
Noh, homma ratkesi, kun huomasin että levy se satulan yläreunaan aina törmäs. Sitten vaan ohuempi keppi laskusillaksi, ja kaikki sujuu kuin tanssi taas.

Siihen asti kun radalle päästään..

Eikös niissä pukeissa ole juurikin sitä varten korkeussäätö ettei tarvii lankkuja alle?

app

Lainaus käyttäjältä: jarska - 18.09.13 - klo:23:36
Lainaus käyttäjältä: app - 18.09.13 - klo:23:03
Mulla kans sellainen puukeppi laskusiltana takapyörän alla pukin reunan päältä mopon alle. Voi ristus että meni noitumiseks, kun ostin wehnältä nämä uudet hienot pukit, ja en tajunnut heti että se vanha laskusilta olikin liian korkea, kas kun Biltemapukki nosti perseen aivan liian korkealle ennen. Ahisti pahemman kerran, ja jarrupalat putoili aina kun koitti pyörittää renkaan paikalleen.
Noh, homma ratkesi, kun huomasin että levy se satulan yläreunaan aina törmäs. Sitten vaan ohuempi keppi laskusillaksi, ja kaikki sujuu kuin tanssi taas.

Siihen asti kun radalle päästään..

Eikös niissä pukeissa ole juurikin sitä varten korkeussäätö ettei tarvii lankkuja alle?

Öö tuota, pukkihan nostaa aina renkaan jonkun verran maasta irti. Sen takia keppi renkaan alle pyöritystä varten, jotta akselia varten reikä menee oikealle korkeudelle, ja akseli helppo työntää paikalleen.

Jos rengas on pukilla maassa kiinni, sinne ei mahdu lämppärikään väliin.

wehna

Lainaus käyttäjältä: jarska - 18.09.13 - klo:23:36
Lainaus käyttäjältä: app - 18.09.13 - klo:23:03
Mulla kans sellainen puukeppi laskusiltana takapyörän alla pukin reunan päältä mopon alle. Voi ristus että meni noitumiseks, kun ostin wehnältä nämä uudet hienot pukit, ja en tajunnut heti että se vanha laskusilta olikin liian korkea, kas kun Biltemapukki nosti perseen aivan liian korkealle ennen. Ahisti pahemman kerran, ja jarrupalat putoili aina kun koitti pyörittää renkaan paikalleen.
Noh, homma ratkesi, kun huomasin että levy se satulan yläreunaan aina törmäs. Sitten vaan ohuempi keppi laskusillaksi, ja kaikki sujuu kuin tanssi taas.

Siihen asti kun radalle päästään..

Eikös niissä pukeissa ole juurikin sitä varten korkeussäätö ettei tarvii lankkuja alle?

Juuri näin.
Ei tarvii lankkuja kun säätö kohdallaan. Sulla on app säädöt puolivälissä ja jos tuntuu, että pitää laittaa lankku, niin voisi tiputtaa korkeutta pykälän. Pukin renkaiden kiinnityspaikkaa voi muuttaa.

Suzukiin ei ole vielä päästy testaamaan pukkia ja riittääkö säätövara. Suzukissa lankarullat on muita merkkejä alempana ja pukki nostaa perän korkeammalle. Oli mielessä tehdä suzukiin lyhyemmät haarukat pukkiin (ne lankarulliin koskettavat) korjaamaan tuota ongelmaa. Muissa merkeissä pitäisi säätövarat riittää.
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: tonibergholm - 18.09.13 - klo:07:15
Tuommoisen setin jos joku kasais suomessa, ~500€ hintaan, niin olisin erittäin kiinnostunut...

Duellilta tilasin omaani, merkki sama, hinta karvan alle 100 euroa. Jos olisin ahkerampi ja varakkaampi, olisin tilannut kalliimmalla ulkomailta.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

rranta

En tiiä miten laita muilla merkeillä, vaan ainaki Suzukissa nuo palikat on vähän sinne päin tehty. Kun taka-akselin mutteria kiristää kiristyy ketjukin. Siihen auttaa ku vääntää esim pyyhkeen ketjun ja rattaan väliin jolla esikiristää akselin topparia vasten. Nuo lightechit tms on ainaki Suzukeihin suositeltava ostos.

tonibergholm

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 19.09.13 - klo:07:39
Duellilta tilasin omaani, merkki sama, hinta karvan alle 100 euroa. Jos olisin ahkerampi ja varakkaampi, olisin tilannut kalliimmalla ulkomailta.

Tarkoitit varmaan noita lightechejä? Mä tarkoitin tuota koko yhdistelmää, kiinteät holkit, ketjunkiristimet, akselin muutokset, jne... Mutta toki jos nuo löytyy duellilta, niin toki sieltä ostan, edes ne mitä löytyy. Koneistusosaamistakin tässä maassa on paljon (taitaa jopa rekisteröityneistä käyttäjistakin löytyä).

murmela

Lainaus käyttäjältä: wehna - 19.09.13 - klo:06:56
Suzukissa lankarullat on muita merkkejä alempana ja pukki nostaa perän korkeammalle. Oli mielessä tehdä suzukiin lyhyemmät haarukat pukkiin (ne lankarulliin koskettavat) korjaamaan tuota ongelmaa. Muissa merkeissä pitäisi säätövarat riittää.
Joissakin tonnisissa Hondissa rullat on kans poikkeuksellisen matalalla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: tonibergholm - 19.09.13 - klo:10:17
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 19.09.13 - klo:07:39
Duellilta tilasin omaani, merkki sama, hinta karvan alle 100 euroa. Jos olisin ahkerampi ja varakkaampi, olisin tilannut kalliimmalla ulkomailta.

Tarkoitit varmaan noita lightechejä? Mä tarkoitin tuota koko yhdistelmää, kiinteät holkit, ketjunkiristimet, akselin muutokset, jne... Mutta toki jos nuo löytyy duellilta, niin toki sieltä ostan, edes ne mitä löytyy. Koneistusosaamistakin tässä maassa on paljon (taitaa jopa rekisteröityneistä käyttäjistakin löytyä).

On täällä foorumilla sen verran osaamista, että saatas kyllä porukalla mallinnettua että koneistettua markkinoiden parhaita kilkkeitä vastaavat (tai paremmat, tai yksilöllisesti räätälöidymmät). Eri asia on, että löytyykö ihmisiltä aikaa, mielenkiintoa ja rahaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tonibergholm

Kyllä mä ainakin työstä maksan. :)

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.09.13 - klo:12:46
Lainaus käyttäjältä: tonibergholm - 19.09.13 - klo:10:17
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 19.09.13 - klo:07:39
Duellilta tilasin omaani, merkki sama, hinta karvan alle 100 euroa. Jos olisin ahkerampi ja varakkaampi, olisin tilannut kalliimmalla ulkomailta.

Tarkoitit varmaan noita lightechejä? Mä tarkoitin tuota koko yhdistelmää, kiinteät holkit, ketjunkiristimet, akselin muutokset, jne... Mutta toki jos nuo löytyy duellilta, niin toki sieltä ostan, edes ne mitä löytyy. Koneistusosaamistakin tässä maassa on paljon (taitaa jopa rekisteröityneistä käyttäjistakin löytyä).

On täällä foorumilla sen verran osaamista, että saatas kyllä porukalla mallinnettua että koneistettua markkinoiden parhaita kilkkeitä vastaavat (tai paremmat, tai yksilöllisesti räätälöidymmät). Eri asia on, että löytyykö ihmisiltä aikaa, mielenkiintoa ja rahaa.

Ei kai kohtuu asiallisen systeemin tekeminen edes välttämättä olis hirveän kallista tai vaikeaa? Isoin ongelma tullee siitä että jokaiselle mopolle tulis vähän erilainen paketti.

Jos lähtee vaikka ajatuksesta missä vanteen vois nostaa takahaarukan väliin paikalleen kiinteiden holkkien varaan. Ketjunkiristimiin sais varmaan tehtyä kannakkeet joiden varaan vanteen nostais. Takajarru tarttis olla takahaarukan alapuolella ja kiinni ketjunkiristimessä että homma toimis mitenkään järkevästi.

eri-ernesti

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.09.13 - klo:12:46
Lainaus käyttäjältä: tonibergholm - 19.09.13 - klo:10:17
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 19.09.13 - klo:07:39
Duellilta tilasin omaani, merkki sama, hinta karvan alle 100 euroa. Jos olisin ahkerampi ja varakkaampi, olisin tilannut kalliimmalla ulkomailta.

Tarkoitit varmaan noita lightechejä? Mä tarkoitin tuota koko yhdistelmää, kiinteät holkit, ketjunkiristimet, akselin muutokset, jne... Mutta toki jos nuo löytyy duellilta, niin toki sieltä ostan, edes ne mitä löytyy. Koneistusosaamistakin tässä maassa on paljon (taitaa jopa rekisteröityneistä käyttäjistakin löytyä).

On täällä foorumilla sen verran osaamista, että saatas kyllä porukalla mallinnettua että koneistettua markkinoiden parhaita kilkkeitä vastaavat (tai paremmat, tai yksilöllisesti räätälöidymmät). Eri asia on, että löytyykö ihmisiltä aikaa, mielenkiintoa ja rahaa.

Näppärä jätkä, nimeltään Insinööri-Esa varmaan mielellään piirtää makkarapalkalla kyseisiä palikoita? Voin kans ottaa yhet  :D

wehna

Lainaus käyttäjältä: rranta - 19.09.13 - klo:08:50
En tiiä miten laita muilla merkeillä, vaan ainaki Suzukissa nuo palikat on vähän sinne päin tehty. Kun taka-akselin mutteria kiristää kiristyy ketjukin. Siihen auttaa ku vääntää esim pyyhkeen ketjun ja rattaan väliin jolla esikiristää akselin topparia vasten. Nuo lightechit tms on ainaki Suzukeihin suositeltava ostos.

Jep, aina kannattaa laittaa jotain rattaan ja ketjun väliin ennenkuin kiristää akselin mutterin, menee välykset oikeaan laitaan. Siihen käy oikeastaan kaikki mikä väliin vaan mahtuu. Jos teit säätötoimenpiteitä niin kannattaa tarkastaa takapyörän suoruus kun ketju on kireällä, kun sillon säätöpalat on asettuneet kohdilleen. Pelkässä takapyörän vaihdossa ei suoruutta tarvitse tarkastaa, mutta ketjun väliin kannattaa aina tunkea jotain. Joku pieni pyöreä on aika kätevä (meisseli, jatkovarsi tms.)
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

wehna

Tulipas pienestä asiasta pitkä keskustelu.

Mutta kyllä noi kannattaa ottaa vakavasti. Olen keskeyttänyt kerran Motoparkissa juurikin ketjunsäätöongelmien takia ja sillon taisin menettää SM 4 sijan :(

Säätöruuvien lukkomutteri oli kiristetty väärin ja tietysti ketjunsäätö liikkui kisan aikakana ja takapyörä kääntyin aivan vinoon ja ketju hyppi rattaalla. Joskus oppi tulee kantapään kautta.
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi