Supermotot

Aloittaja T1mppa, 20.09.13 - klo:11:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Onko sinulla supermotopyörää?

Kyllä
2 (7.4%)
Ei
14 (51.9%)
On ollut
6 (22.2%)
Olen harkinnut hommata
5 (18.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 27

T1mppa

Mielenkiinnosta laitoin kysymyksen, kuinka paljon foorumilaisia kiinnostaa supermotot.
Itselläni on kilpipyörän osto edessä, enkä osaa päättää minkälaisen hommaisin.

Ymmärtääkseni supermotoilla ajellaan mikroautoradoilla? Saako niistä kuinka helposti modattua jäärataan sopivan pelin? Harrastetasoisen pyörän.

Kuinka paljon laji on kiinni kalustosta? Eli saako hanskalla paikattua pyörän puutteet?
Tekeekö yli 500cc pyörällä mitään näissä harrastuksissa? (kadullakin kun pitäisi ajaa)

Muutakin kommenttia saa heittää, jos jotain on mielessä.

Raaseri

20.09.13 - klo:12:07 #1 Viimeisin muokkaus: 20.09.13 - klo:12:25 käyttäjältä Raaseri
Aika prootahan tuo kisatouhu nykyään on. 2003 kun alkoi, pääsin vielä vanteita ja etujarrulevyä lukuunottamatta vakiolla CRF:llä parhaimmillaan kansallisen kisan kolmanneksi. Nyt en usko että ilman lajiin rakennettua alustaa, kisassa on mitään mahdollisuuksia sijoittumismielessä. Hauskaa keinuvalla crossialustalla kyllä pystyy pitämään, eikä se ajamista estä.

Kilpipeli on yleensä enska, joka tarkoittaa että kattilakin on yleensä loivemmalla viritysasteella. Sama laulu, ei varmasti kisassa pärjätä, mutta harrastella sillä varmaan kelpaa.

slowrider

Rakensin joskus kotarin 525exc:stä moton ja kyllä se oli kirkkaasti hauskin kilpipeli mitä mulla koskaan ollu. Mutta jos enskapelistä alkaa tekeen, niin jousituksen kannattaa teettää siihen sopivaksi. Itse teetin muutokset Skog racingillä ja oli ihan eri peli sen jälkeen.

Cat

Ostin 18,5 vuotiaana 400cc Suzuki DR-Z supermoton, ajelin sillä n.3000km. Vaihdoin sen Honda CBR 600RR, jolla ajelin n.5000km. Sitten tuli armeija, pyörä lähti, ja sit intin jälkeen Kawa ja siitä se sit lähti..

Mutta alkufiilikset kun vaihdoin suzukin hondaan, että paljon mukavampi peli ja se kiihtyvyys, ai että oli hieno vetää tuppi nurin (ja tietty keula ilmassa) En siis katunut vaihtoa tippaakaan. Mutta nytkun on ajanut jo kovaa jonku verran, niin ei jaksa kiinnostaa enää suorilla lujaa ajaminen, vaan haluaa mennä polvi maassa, valkoisia viivoja hipoen ja lopulta kakkosen jarrussa hietikolle päätyen..

Jos mulla olis rahaa, niin ostaisin Kilvettömän RR pyörän lisäksi KTM SMC 690 ehdottomasti. Jos vielä olisi varaa, niin ostaisin kolmanneksi krossipyörän.

Mulla oli kesällä vapaassa käytössä viikon verran 600F CBR. Ilmat oli komeet. Kävin sillä ajamassa - ja voi v***u että oli perseestä. Ajoin väkisin, kun kerran tilaisuus tuli. Maantiellehän tuollanen pyörä aikalailla tehty, mutta jeesus oli tylsää ajella satasta maantiellä ja kävin mutkapätkällä vetämässä, oli sekin tylsää kun oli röykkyjä, vastaantulijoita, rusakoita, karhuja, hirviä.. (eikä kukaan kellottanut)

Lujaa ajaminen ei enää kadulla kiinnosta, haluaisin kaupunkiin räppäämään ja sinne supermoto olis ku tehty.


Eli varmaan riippuu aika paljon siitä mitä tahdot. Minä en jaksa ajaa millään pyörällä ihmisiksi, vaan se nokka nousee ja tuppi menee nurin heti. Ikinä en ole saanut edes sakkoja, hyvä tuuri on ollut..

Kaverilla oli 250 Hussen smoto, se ajeli sillä aina ihmisiks, ihmettelin moista, ja sanoi että se nauttii kun saa vaan ajaa, vaikka sitten nopeusrajotusten mukaan.. minä taas nautin kun pääsen ajamaan lujaa ja saa haastaa itsensä.

Ääni supermotolle.

MJJ

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 20.09.13 - klo:16:10
Rakensin joskus kotarin 525exc:stä moton ja kyllä se oli kirkkaasti hauskin kilpipeli mitä mulla koskaan ollu. Mutta jos enskapelistä alkaa tekeen, niin jousituksen kannattaa teettää siihen sopivaksi. Itse teetin muutokset Skog racingillä ja oli ihan eri peli sen jälkeen.


Myitkö sen joskus syksyllä, ja ostaja kävi kaverinsa kanssa sitä koeajamassa pimeällä vesisateessa?

slowrider

Lainaus käyttäjältä: Mjj - 20.09.13 - klo:19:57
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 20.09.13 - klo:16:10
Rakensin joskus kotarin 525exc:stä moton ja kyllä se oli kirkkaasti hauskin kilpipeli mitä mulla koskaan ollu. Mutta jos enskapelistä alkaa tekeen, niin jousituksen kannattaa teettää siihen sopivaksi. Itse teetin muutokset Skog racingillä ja oli ihan eri peli sen jälkeen.


Myitkö sen joskus syksyllä, ja ostaja kävi kaverinsa kanssa sitä koeajamassa pimeällä vesisateessa?

Saattoi se olla. oisko 2007 kun myin sen. Kärryn kanssa taisin viedä sen lopulta ostajalle jonnekki forssaan tms

MJJ

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 20.09.13 - klo:20:03
Lainaus käyttäjältä: Mjj - 20.09.13 - klo:19:57
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 20.09.13 - klo:16:10
Rakensin joskus kotarin 525exc:stä moton ja kyllä se oli kirkkaasti hauskin kilpipeli mitä mulla koskaan ollu. Mutta jos enskapelistä alkaa tekeen, niin jousituksen kannattaa teettää siihen sopivaksi. Itse teetin muutokset Skog racingillä ja oli ihan eri peli sen jälkeen.


Myitkö sen joskus syksyllä, ja ostaja kävi kaverinsa kanssa sitä koeajamassa pimeällä vesisateessa?

Saattoi se olla. oisko 2007 kun myin sen. Kärryn kanssa taisin viedä sen lopulta ostajalle jonnekki forssaan tms


Jep, se ostaja olin minä. Onhan tässä muutama kerta nähty sen jälkeen, mutta eipä ollut naama jäänyt muistiin. Kotari oli muuten hauska vehje :)

SMR


Itselläni on ollut 2kpl 450 exc:tä motoksi rakennettuna ja nykyään alla -13 450 smr.

Ihan soivan harrastepelin niistä enskoista saa iskunvaimennuksen shimmaamalla/pyörää madaltamalla sekä jarrut vaihtamalla. Tosiasia kuitenkin on että jos jäätä ja motoa meinaa ajaa, on alusta aina kompromissi. Varsinkin jos meinaa oikeeta motorataa ajaa hyppyreillä.

Enskasta saa mukavan vääntävän koneen, mutta veto loppuu kun hauskuus alkaa. Toki koneen käyttöikä aivan eri,  mitä taas "kilpamotossa"

Kilpipelinä tollasella motolla ei tee mitään, itse oli lopulta kilvettömään supermotoon vaihdettava koska kadulla ajamisesta ei tullut mitään.

KTM smc on taas aivan eri planeetalta kun exc/smr, itse en edes laittaisi sitä samaan kategoriaan mitä ns "kilpamotot".

Itse olen omalla pyörällä kiertänyt kaikki suomen moottoriradat, mikroauto ratoja sekä rallicross ratoja. Talveksi piikit alle ja jäälle. Monikäyttöinen pyörä siis.
Esim alastarossa motolla mahdollista päästä sinne 1.27 aikoihin, eli kyllä sillä kerkeää jos haluaa.
Sladissa sisään - Paareilla ulos

Cat

Mutta jos kilpipyörän osto edessä, niin itse ostaisin SMC. Onhan se eripeli kuin tuollanen kisamoto, mutta huoltovälit/kestävyys ratkaisisi asian. Ja kyllä kadulla SMC:lläkin hauskaa saa pidettyä - se on varma.

Kaverin 400cc WR Yamahaa testasin, ja olihan se ihan eri peli kuin oma 400cc DR-Z (keuli hätäsemmin ja kierrosherkempi reilusti) mutta kyllä tuolla derzilläkin hauskaa oli ajella.

Tietty jos siellä mikroautoradoilla/jäällä viihtyy, niin tuo kisamoto sitten alle. Mutta riittääkö T1mpalle liikenneympyrät mikroauto radan sijaan...?


SMR

22.09.13 - klo:21:31 #9 Viimeisin muokkaus: 22.09.13 - klo:21:33 käyttäjältä SMR
Huoltovälit kadulla on todella pitkiä kisamotollakin. Mulla kilpa/rata käytössä 5h öljyt/15h venatarkistus/25h mäntä/50h alakerta.

Kadulla voi helposti pitää 15h öljynvaihtovälejä, koska kone rasitu puolikaan mitä radalla.
Mäntää kun muistella siinä 150h kohdilla (10 000km), niin tollasella stock enska mosalla ajelee aika kauan. 

Kyllähän smc:llä kerkee, mutta kun se aivan eri planeetalta mitä exc/smr. Se painaa 40kg enemmän, ja se kaikki paino "käytännössä" eturenkaalla, eli saamarin raskas ohjaus. Mikroautoradalla se ei käänny ja pirun raskas ajaa. Moottorin luonne muutenkiin aika laiskahko, jopa ohjelmoituna.

Kyllähän sillä SMC:llä korttelirallia ajelee, mutta kun kerran erehtyy exc:tä kokeilemaan, niin paluuta ei ole :)
Sladissa sisään - Paareilla ulos

Cat

22.09.13 - klo:22:48 #10 Viimeisin muokkaus: 22.09.13 - klo:22:52 käyttäjältä Cat
Hyvä huomioida, että paljonko sitten ajaa. Mulla tulis kymppitonni täyteen kesässä supermotollakin, joten sen takia tuon 690 kannalla. Kaikki ei tietty välttämättä oo tälläsia nolife. :)

Muutaman 690 nähny 40k ajettuna myynnissä, ei vielä mitään tehty koneelle. Öljyt tietääkseni 5k välein.

wehna

Lainaus käyttäjältä: Cat - 22.09.13 - klo:22:48
Hyvä huomioida, että paljonko sitten ajaa. Mulla tulis kymppitonni täyteen kesässä supermotollakin, joten sen takia tuon 690 kannalla. Kaikki ei tietty välttämättä oo tälläsia nolife. :)

Muutaman 690 nähny 40k ajettuna myynnissä, ei vielä mitään tehty koneelle. Öljyt tietääkseni 5k välein.

On muutama 690 enduro R viilattu hiekkatieraaseriksi, alkaa sora jo lentää ihan mukavasti. Olikohan 72hp takapyörältä. Tossa 690 SMC:ssä on sama kone ja jos siihen laittaa saman kitin niin kyllä pitäis mennä asfaltillakin kohtuullisesti :)
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wehna - 23.09.13 - klo:00:06
Lainaus käyttäjältä: Cat - 22.09.13 - klo:22:48
Hyvä huomioida, että paljonko sitten ajaa. Mulla tulis kymppitonni täyteen kesässä supermotollakin, joten sen takia tuon 690 kannalla. Kaikki ei tietty välttämättä oo tälläsia nolife. :)

Muutaman 690 nähny 40k ajettuna myynnissä, ei vielä mitään tehty koneelle. Öljyt tietääkseni 5k välein.

On muutama 690 enduro R viilattu hiekkatieraaseriksi, alkaa sora jo lentää ihan mukavasti. Olikohan 72hp takapyörältä. Tossa 690 SMC:ssä on sama kone ja jos siihen laittaa saman kitin niin kyllä pitäis mennä asfaltillakin kohtuullisesti :)

Mattipoeka nimimerkillä oli/(on?) tollanen 690 vähän kutiteltuna ja pikaisen testauksen jälkeen Alastarossa olen vahvasti sitä mieltä, että oli ensimmäinen 1-mukinen, josta ei voima tuntunut loppuvan kesken. Olisi kaivannut vain karvan pidempää välitystä, ettei olisi mennyt rajoittimelle pääsuoralla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

Mistä Motovanteet "järki" hintaan crossiin? Aina näyttäs olevan tonni sellällään jos noita ostelee ja käytettynä aika heikosti tarjolla. Rakentelisko sitä  jonkun kyykyn "17 vanteen eteen ja taakse joku 5" levee vanne, vaikka Suzuki SV:stä. Painaa jonkin verran enemmän, mut ei näillä tosissaan kilpaa ajeta. Eteen menis vanha dunloppi vaikka rälläkkä kuviolla. Taakse joutuu väkisin ostamaan jotain ei käytettyä kallista renkulaa.
1000cc kyykyllä karting radalla kömpelyys ei ole pahin ongelma, vaan se, etteivät hyväksy paikalliskahinoihin viivalle sellaista :P

SMR

Symoticilta kehät pyörän omille navoille 500-600€. Iceroadracing foorumia kannattaa seurailla, yleensä "kisakäytössä" olleet vanteet lähtee levyineen +-700€.

RR sliksiä en kyllä lähtis motoradalle laittamaan, motokumit toimii kuitenkin aika matalahkossa lämpötilassa. Motokumi päinvastoin alkaa kulumaan, mitä enemmän se lämpenee.  Jos radalla hiekkaosuuksia, niin renkaan kuluminen vähenee huomattavasti. Kierroksen renkaita saa micheliniltä 350€. Itse ainakin kesän mittaan todennut että paskalla renkaalla ajaminen tulee loppupeleissä kalliimmaksi kaatokulujen muodossa.

Kaatojahan tulee muutenkin tässä lajissa huomattavan paljon, mutta huonosta renkaasta johtuva highsideri on kyllä sieltä tyhmimmästä päästä.
Sladissa sisään - Paareilla ulos

Powered by EzPortal