Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.09.13 - klo:07:44
Pari kautta on tullut tonnarilla riehuttua. Onhan se tietysti kivaa kun pystyy kaasulla paikkaamaan, mutta ei sillä kyllä ajamaan opi. Tämä kesä jäi ajojen puolesta välistä, mutta ensi kesälle tulee kusiainen alle. Jos huono tuuri käy niin vielä täysin vakio sellainen, mutta joka tapauksessa tarkoitus on opetella ajamaan.
Kuten olen kertonut, aloitin moottoripyörällä rata-ajon täysin nollilta v. 2010 50-vuotiaana. On hyvin mielenkiintoista lukea nyt tässä, etten ole lainkaan opinut ajamaan, vaan paikannut vaan teholla koko ajan. Kikserin ostin marraskuussa 2009, ja sillä ensimmäiset 6 ratapäivää 2010 kesällä. Loput siis tällä nykyisellä
2012 ajoin noin 50-60 täyttä ratapäivää harjoitelleena Alastarossa ajan 1.25.19, mikä on 0.4 s sinun omaa parastasi heikompi. Muilla radoilla olen sinua enemmän jäljessä Nitrous, kun en vaan tällä iän hidastamalla keskushermostollani, ja vähäisten kierrosten kyseisillä radoilla takia, ole oppinut paremmin. Ja kun tämä ajaminen on siis ollut näemmä pelkkää teholla paikkaamista, enkä todellisuudessa ole lainkaan ole opinut ajamaan, toistan.
Minä kerron nyt tässä, että oli erittäin vaikeaa alussa tottua tähän pyörän massaan, yhdistettynä suureen konevoimaan. Siihen kului ensimäinen kesä 2010 käytännössä kokonaan.
Kuussatasten ja kilosten rataennätykset Suomen radoilla näyttävät olevan aika tasan 1 s kilosten eduksi. Tältä pohjalta tarkaseltuna, minä päätön, kädetön, ja muutenkin mitään mistään tietämätön (siis vain teholla paikkaava) pystyn ajamaan Alastarossa tällä kilosella 1.19 aikoja, ja vasta sitten alkaa ajamaan opettelu, koska vasta silloin tulee itse ajotaito tarpeelliseksi.
Tuo yllä oleva oli leikkimielistä pohdintaa, enkä tuota vittuillakseni kirjoitanut, vaan toin hiukan toisenlaistakin näkökulmaa keskusteluun.
Sinuna Tango miettisin veteraanina, itsekin kun olen, toistakin näkökulmaa; Kun olet kerran jo oppinut rata-ajon perusteet, ja päässyt hyvään vauhtiinkin kilosella, niin miksi sotkisit pakkaa luonteeltaan hiukan toisenlaisella mopolla? Eihän näissä huikeaa eroa ole, mutta on kuitenkin.
En kuitenkaan missään tapauksessa Huom! pidä huonona ratkaisuna kuussataseen siirtymistä, päin vastoin, se voisi olla ihan mielenkiintoinenkin juttu, ja antaa uutta ilmettä touhuun. Itse kuitenkin lähden siitä, että en muuta välineessä enää koskaan mitään, vaan keskityn tulevana kesänä taas siihen, mihin jäin 12.6. tänä kesänä, eli oman ajotaidon petraamiseen. Juuri ja juuri olen oppinut kohtuulisesti liikkumaan nyt pyörän päällä, ja availemaan myös kohtuullisesti sieltä apeksista eteen päin.
Itse ajamista en siis ole oppinut vielä lainkaan, joten nyt keskitytään jarruihin, linjoihin ja kaikkeen muuhun. Sulkeudun suosionne nuoret ja nopeat valaisevista kommenteistanne

En itse mielelläni lähde arvostelemaan toisten tapaa harrastaa, ja erilaisia valintoja, ja en todellakaan ole mikään 1000 cc friikki. Tahdon vaan kertoa, että ihan yhtä vaikeeta tämä touhu on meille kaikille, ja pidän melkoisena liiotteluna tämän 600 vs 1000 cc vertailun kärjistämistä näihin mittoihin. Kilosella oppii ajamaan, jos on oppiakseen, kuin myös kuussatasella, ja monella muulla erilaisella pyörällä.
Eikä kaikille ole edes niin tärkeää olla aina nopeampi, viisaampi, tietävämpi, lahakkaampi, tai muuten parempi kuin muut. Itse viihdyn tässäkin lajissa hauskojen ihmisten seurassa. Kireä otsanahka ei ole ihan joka paikassa välttämätön. Tosin toisissa paikoissa on myös, eli arvostusta tunnen myös vastuunkantajia kohtaan tässä lajissa. Viittaan lähinnä järjestetypuolella toimivien panokseen.
Ihan vaan isoihin pyöriin alussa hairahtuneiden puolesta.
AAMEN lohduttaa Karjalohjan Jeesus tässä viestissä kohtalotovereitaan.
Niin, ja tämähän oli jälleen absoluuttinen totuus, sekä kaikkivaltiaan, että belsebuubin totuus, aina ja iankaikkiseti (kilonen on paras).