Kusiainen vai tonnari

Aloittaja Tango, 24.09.13 - klo:20:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarska

Vääntäkää mullekki rautalangasta miksi se kusiainen tulee osaavissa käsissä mutkassa ohi?
Uskaltaako sillä viedä jarrumerkkii lähemmäs, jättää mutkavauhtia enemmän(ja pitääki jättää), ajetaan siis pyöreempiä linjoja, kovemmalla vauhdilla, kallellaan ku prkele ja avataan ehkä aiemmin, uskaliaammin vai?

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 25.09.13 - klo:11:22
Vääntäkää mullekki rautalangasta miksi se kusiainen tulee osaavissa käsissä mutkassa ohi?
Uskaltaako sillä viedä jarrumerkkii lähemmäs, jättää mutkavauhtia enemmän(ja pitääki jättää), ajetaan siis pyöreempiä linjoja, kovemmalla vauhdilla, kallellaan ku prkele ja avataan ehkä aiemmin, uskaliaammin vai?

Samasta syystä kuin miksi se tonninenkin tulee mutkassa ohi, eli osaavampien käsien takia.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.09.13 - klo:11:18
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 25.09.13 - klo:10:52
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 25.09.13 - klo:10:45
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 25.09.13 - klo:10:38Ja vaikea ymmärtää mitä esim. minä paikkaan kaasulla? Jään wehnästä kemoralla jotain 5s luokkaa vaikka kuinka koitan paikkailla... Siinä on paikkaus mennyt pahasti vituiksi, joten tonnarilla ei paikata kaasulla :)

Esim. meikäläiseen verrattuna paikkaat huonoa avausta mutkasta kaasulla heti kun vaan saat pyörää pystympään. Jos 600:lla pääsee avauksessa jo tonnarin rinnalle ja jarruissa taas uudelleen konttiin niin, että joutuu 600:lla ottamaan tiukemman jarrun ettei pasahda tonnarin persuksiin, niin jotain tehdään tonnarin puikoissa väärin.

Jep... tässä se tulee, mutta ei mikää helppo paikattava. Kehitystä tässä tapahtuu kuitenkin koko ajan myös tehokkaalla laitteella. Ja mitä tuolla on dataa esim. Alastarosta yhden kierroksen ajalta, niin sun analyysi on siltä osin virheellinen, että et tule jarrussa konttiin kiinni, vaan menet vieläpä ohi monessa paikkaa. Vauhtiero ei loppujen lopuksi lyhkäsillä suorilla kovin suuri ole, joten vaikea käsittää, miksi ei myös tonnarilla oppisi jarruttamaan ja ajamaan....
Hiljaa hyvää tulee... tuo ongelma on mulla tiedossa ja työstän sitä joka treenillä, tosin oppiminen aikuis iässä tapahtuu vaan hitaasti ja hirvittävän toistomäärän kautta. Kuutioilla en usko olevan juurikaan vaikutusta oppimiseen.
Avauksissa mennään aika pitkälti rinnakkain sinne 120 km/h asti, jolloin voima alkaa helpottaa hommaa.

Olisin vielä pari vuotta sitten varmaan kirjoittanut vastaavaa tekstiä. Nyt ajatukset tuli jo tuossa aiemmin esiin. Kyllähän kaikilla mopoilla oppii ajamaan, eri asia sitten kuinka jyrkkä se oppimiskäytä on. Häiriötekijöitä poistamalla voi helpommin keskittyä olennaiseen.

Eikös se K4 gixxeri vastaa tehoiltaa nykypäivän kuussatasta? On vaan muilta ominaisuuksiltaa paljon huonompi ajaa, joten pakkohan semmosella on oppia ajamaan jos aikoo nykyaikaisten laitteiden perässä pysyä  :D

K4 gixxeristä jäi käyttämättä pyörää vielä sekunti tolkulla... Varmaan paras tapa nostaa mutkanopeuksia tolla Yamahalla ois alkuun K4:n keula ja jarrusatulat. Sen kun sai kerralla kunnolla vauhtiin niin sitä vauhtia ei ollut turhan helppo tappaa ennen jokaista mutkaa. Tää pitäs tunkea ehkä tonne jäsenten välisiin, mutta ens kesän lopulla en häviä yhdellekään foorumin 600 kuskille pois lukien Janille Motoparkissa.
Jos näin edelleen tapahtuu, kuristan tuon mopon 100 rwhp tasolle kunhan saan siihen sopivan piuhan ;)

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 25.09.13 - klo:11:50
Tää pitäs tunkea ehkä tonne jäsenten välisiin, mutta ens kesän lopulla en häviä yhdellekään foorumin 600 kuskille pois lukien Janille Motoparkissa.
Jos näin edelleen tapahtuu, kuristan tuon mopon 100 rwhp tasolle kunhan saan siihen sopivan piuhan ;)

Wehnä tekee yllärit ens kaudelle ja vaihtaa Stock600:iin? :D
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

jarska

25.09.13 - klo:11:54 #19 Viimeisin muokkaus: 25.09.13 - klo:11:56 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.09.13 - klo:11:45
Lainaus käyttäjältä: jarska - 25.09.13 - klo:11:22
Vääntäkää mullekki rautalangasta miksi se kusiainen tulee osaavissa käsissä mutkassa ohi?
Uskaltaako sillä viedä jarrumerkkii lähemmäs, jättää mutkavauhtia enemmän(ja pitääki jättää), ajetaan siis pyöreempiä linjoja, kovemmalla vauhdilla, kallellaan ku prkele ja avataan ehkä aiemmin, uskaliaammin vai?

Samasta syystä kuin miksi se tonninenkin tulee mutkassa ohi, eli osaavampien käsien takia.

No näinhän se on.
Koin valaistumisen ja varasin ens viikolle ajan, jolla saadaan tulevalle kaudelle käsiini lisää osaamista...nimittäin penkitykseen.

Mikko K.

25.09.13 - klo:11:57 #20 Viimeisin muokkaus: 25.09.13 - klo:12:01 käyttäjältä Mikko K.
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 25.09.13 - klo:11:53
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 25.09.13 - klo:11:50
Tää pitäs tunkea ehkä tonne jäsenten välisiin, mutta ens kesän lopulla en häviä yhdellekään foorumin 600 kuskille pois lukien Janille Motoparkissa.
Jos näin edelleen tapahtuu, kuristan tuon mopon 100 rwhp tasolle kunhan saan siihen sopivan piuhan ;)

Wehnä tekee yllärit ens kaudelle ja vaihtaa Stock600:iin? :D

Ei se uskalla, kun ei vanha mies pääse sitten enää paikkaamaan kaasulla :D

jarska

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 25.09.13 - klo:11:57
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 25.09.13 - klo:11:53
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 25.09.13 - klo:11:50
Tää pitäs tunkea ehkä tonne jäsenten välisiin, mutta ens kesän lopulla en häviä yhdellekään foorumin 600 kuskille pois lukien Janille Motoparkissa.
Jos näin edelleen tapahtuu, kuristan tuon mopon 100 rwhp tasolle kunhan saan siihen sopivan piuhan ;)

Wehnä tekee yllärit ens kaudelle ja vaihtaa Stock600:iin? :D

Ei se uskalla, kun ei vanha mies pääse sitten enää paikkaamaan kaasulla :D

Viime kurssin antia, tonniselle...
lähestykää mutkaa niin he*vetillisellä vauhdilla, lähemmäs vaan, no nyt...hartiat ylös ja lukkoon, hirmuinen kammojarru, äkkii pyörä pystyyn ja oikeeseen suuntaan...siitä ihan kaamee avaus, niin että pyörä vatkaa joka suuntaan, takanen sutii, meinaa heittää satulasta, pidelkää lujasti kiinni vaan ja pitäkää se kapula pohjassa...ennen kuin huomaattekaan, seuraava mutka on jo tulossa silmille, ja sama homma jatkuu. :D

ps.älkää kokeilko tätä kusiaisella.

Rum

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 25.09.13 - klo:10:42

Itse aloittelin omat kisailut Ducati SS Cup:n laitteella ja se kun ei kiihdy, pysähdy, eikä käänny, niin sillä oikeasti joutui opettelemaan ajamista itsessään, ajo-asentoa, roikkumista sekä ajolinjoja. Itse en vieläkään osaa ulosmitata 600:sen potentiaalia, lähellekään, mutta on sillä vaan hemmetin hienoa ajaa.

Toki, tonnarillakin pääsee jyvälle noista perusasioista, ihan varmasti. Itse kuitenkin sitä mieltä, että kun ei ole sitä "ylimääräistä" tehoa liikaa, niin on enemmän aikaa sekä kapasiteettia opetella itse ajamista, ajo-asentoa, avaamista sekä jarruttamista.


Eli teen ehkä jotain oikein opetellessani tolla omalla kurvailemaan? :) Ite tuntenu oppivani ajamaan enemmän männä kesänä, kuin mitä kierrosajan paraneminen näyttää. Ens vuosi kun mennään varmasti samalla vehkeellä ja varmaan vähemmän ajaen kuin tänä vuonna, niin tonnarissa pysytään. Siis onhan se tonnari..

wbaum

Tonninen tietysti. Kerranki ku saa avata niin paljon kuin haluaa niin edes keulii vehje.

/perjantaijutut

qazwsx

Itte myös tuumaillut samaa kuin Tango. Muutama ´kokeneempi neuvonut että mulle se tonninen vois olla parempi, kun tuota painoa on kuskillakin reilusti yli 100 kg.

Yhtään ei ole kummastakaan kokemuksia kun vaan tuolla 12R:llä olen yrittänyt opetella ajamaan.

Tätä oma ratailu on kai ollut aika klassinen esimerkki perse edellä puuhun kiipeämisestä :D




JiiPee66

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 25.09.13 - klo:14:25
Itte myös tuumaillut samaa kuin Tango. Muutama ´kokeneempi neuvonut että mulle se tonninen vois olla parempi, kun tuota painoa on kuskillakin reilusti yli 100 kg.

Yhtään ei ole kummastakaan kokemuksia kun vaan tuolla 12R:llä olen yrittänyt opetella ajamaan.

Tätä oma ratailu on kai ollut aika klassinen esimerkki perse edellä puuhun kiipeämisestä :D

Tuut hakee multa edullisen K5 kikserin, extra prize for you. ;)

GertMüller

Vähän on jo jutut karanneet aloitusviestistä  :)

Mutta oma mielipide on, että jos tavoitteena on kehittyä hyväksi kuskiksi, niin olisi itsellänikin ollut parempi saada ensin kierrosajat kuntoon kuussatkulla. Sitten ne taidot kun yhdistää kilosen voimaan, niin tuloksia tulee.

Mutta toisaalta ihan ok vauhteihin itsekin tässä päässyt, vaikka tonnisella aloittanut suoraan.

Myös kuljettajan fysiikka vähän vaikuttaa. Tonnisilla ajaa isotkin miehet yhtä kovaa kuin pienet, mutta kyllä kuussatkulla jo antaa iso mies tasoitusta...

pienisopoapina

Eikä oo karannu. Täällähän puhutaan kuussatasista ja tonnisista. Eiku joo, Jarska vois varmaan aloittaa penkitys ketjun, jos semmosta ei oo.

Qazwsx ja muutkin. Mun vanhanveroista mopoa saapi aina käydä kokeileen. Jos kaataa, niin tarttee vaan korjata vanhanveroiseksi eli laitetaan vähän ilmaistointiteippiä päälle.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Rum

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.09.13 - klo:15:02
Eikä oo karannu. Täällähän puhutaan kuussatasista ja tonnisista. Eiku joo, Jarska vois varmaan aloittaa penkitys ketjun, jos semmosta ei oo.

Qazwsx ja muutkin. Mun vanhanveroista mopoa saapi aina käydä kokeileen. Jos kaataa, niin tarttee vaan korjata vanhanveroiseksi eli laitetaan vähän ilmaistointiteippiä päälle.

Joo youtubessa näin, miten tehdään takahäkki ilmastointiteipistä. Koneenposket saa Pirkan mukaan vanhoista sukkahousuista. (sori OT)

murmela

Lainaus käyttäjältä: Rum - 25.09.13 - klo:15:12
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.09.13 - klo:15:02
Eikä oo karannu. Täällähän puhutaan kuussatasista ja tonnisista. Eiku joo, Jarska vois varmaan aloittaa penkitys ketjun, jos semmosta ei oo.

Qazwsx ja muutkin. Mun vanhanveroista mopoa saapi aina käydä kokeileen. Jos kaataa, niin tarttee vaan korjata vanhanveroiseksi eli laitetaan vähän ilmaistointiteippiä päälle.

Joo youtubessa näin, miten tehdään takahäkki ilmastointiteipistä. Koneenposket saa Pirkan mukaan vanhoista sukkahousuista. (sori OT)

Tonnarissa se ei varmaan haittaakkaan jos takakate vähä lepattaa. Mut kusiaisessa toi takakatteen lepatus voi aiheuttaa turhan paljon ei-toivottua turbulenssia jättöpyörteeseen ja näin ollen kasvattaa ilmanvastusta liikaa suhteessa teho/paino-indeksiin. Se mikä sopii tonnariin, ei välttämättä sovi kusiaiseen.
Sitähän tässä triidissä kysyttiin?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal