Lainaus käyttäjältä: JULLE - 27.09.13 - klo:12:03
Mielestäni mopon&viritysten valinnassa on oleellisisnta alussa tiedostaa omien taitojen lähtötaso. Eli jos kurvailet keskiryhmän vauhteja tai nopean ryhmän keskitasoa, onko alustalla/koneen säädöillä todella HUOMATTAVAA merkitystä tässä vaiheessa?
Mun mielestä alustalla ja koneen säädöillä on huomattava merkitys, ajeli sitten mitä vauhteja tahansa.
Jousiltaan sopiva, ja vaimennuksiltaan neutraali ratamopo käyttäytyy loogisesti ja kuskin on helpompi keskittyä olennaiseen.
Vakioruiskukoneissa olevat saasternormit alittavat polttoainekartat tekevät (pinta)kaasuvasteesta jossakin tapauksissa hyvinkin tökkivän. Kun taasen kaasuvasteeltaan säädetty ratamopo antaa jälleen mahdollisuuden keskittyä olennaiseen.
Vakio ja ratamopoa voisi verrata vaikkapa nykyisen alastaron perunapellon ja siloposkisen pärnun tai botnian radan kautta.
Silosella radalla on todella helppo keskittyä vain ja ainoastaan jarruun, apeksiin ja avaukseen.
Perunapellolla joutuu taasen muuttamaan ajamistaan aina sen mukaan missä kohtaa on pomppuja ja kuoppia, ja pahimmassa tapauksessa jopa väistelemään niitä.
Alottelijalla on jo muutenkin haastavaa oppia rata-ajoa, niin miksi vaikeuttaa sitä vielä "huonolla" mopolla?
Käytännössä minkä tahansa vakiompon saa muutettua loppujen lopuks todella pienellä rahalla harrastelijan kannalta katsottuna todella erinomaiseksi ratamopoksi, kun keskittyy paikkaamaan alustan ja kaasuvasteen, ja jättää teharit ja sliparit yms turhat väliin.
Ja sit ku vauhti kasvaa, niin paikkaa jarrut jos niissä on paikattavaa.
Viimesenä sit täysränni ja nokat (tai mitä säännöt nykysin sanoo, emt?) yms ku ajaa beessä tai aassa kilpaa.