Vuosituhannen taitteen kuussatkut

Aloittaja santerik, 25.09.13 - klo:18:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

santerik

25.09.13 - klo:18:34 Viimeisin muokkaus: 25.09.13 - klo:18:53 käyttäjältä santerik
Tere,

Tarkoituksena olisi hommata seuraavalle sesongille joku (hyvä ja) halpa kilvellinen kusiainen tuon matkalehmän rinnalle. Budjetti pyörisi tuossa 2-4 tonnin tietämillä.

Em. Raameihin näyttäisi osuvan vuosituhannen vaihteen Gsx-r, zx6r sekä jokunen r6 ja cbr600rr. Tuolla budjetin loppupäässä olisi tarjolla uudempaa kawaa ja 600rr:ää, onko nuo merkittävästi parempia radalla kun nuo vanhemmat? Vanhemmalla pelillä kun jäisi rahaa esim iskarihuoltoihin..

Kawojen kestävyydestä taidetaan puhua sitä ja tätä, mutta tuon ikä- ja hintaluokassa vehkeissä on mielestäni täysin tuuripeli mimmottii vekottimen sattuu saamaan(siis luotettavuus mielessä).

Oliko noista joku aikanaan ehdoton ratojen kingi?

Eli kriteerit: halpa, kilvellinen ja hauskanpitoon sopiva. Mitä tehdään?

Edit. Toki isommatkaan mopot ei ole poissuljettu

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: santerik - 25.09.13 - klo:18:34

Tarkoituksena olisi hommata seuraavalle sesongille joku (hyvä ja) halpa kilvellinen kusiainen tuon matkalehmän rinnalle. Budjetti pyörisi tuossa 2-4 tonnin tietämillä.
...

Eli kriteerit: halpa, kilvellinen ja hauskanpitoon sopiva. Mitä tehdään?

Vinkki: http://www.mprata.fi/index.php?action=classifieds;sa=view;id=154

Fasun R6.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

santerik

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.09.13 - klo:18:47
Lainaus käyttäjältä: santerik - 25.09.13 - klo:18:34

Tarkoituksena olisi hommata seuraavalle sesongille joku (hyvä ja) halpa kilvellinen kusiainen tuon matkalehmän rinnalle. Budjetti pyörisi tuossa 2-4 tonnin tietämillä.
...

Eli kriteerit: halpa, kilvellinen ja hauskanpitoon sopiva. Mitä tehdään?

Vinkki: http://www.mprata.fi/index.php?action=classifieds;sa=view;id=154

Fasun R6.

Jotain tuollaista kuvittelen haluavani. Hankinta tosin on kevään hommia kun tuo budjetti ei vielä ole kasassa ja velalla en viitsi harrastaa..

tamik87

Mulla on ollut tommonen vanhemman mallinen R6 junnuna ja oli kyllä saamarin upea peli. Tehossa ja etenkään väännössä ei kalpene uudemmille kuussatkuille pätkääkään. Ajettavuuskin huippuluokkaa.

slowrider

Noilla spekseillä itse katselisin ruiskulla olevia kusiaisia. Gixxeri 2001-->  tai kawa 2003--->  olisivat ehkä omat valinnat tässä tapauksessa

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 25.09.13 - klo:21:13
Noilla spekseillä itse katselisin ruiskulla olevia kusiaisia. Gixxeri 2001-->  tai kawa 2003--->  olisivat ehkä omat valinnat tässä tapauksessa

Mulla oli 600 SRAD suzuki, josta piti tehdä ratamopo. Sain sen läjään, ajelin noin 10km, totesin laitteen olevan kohtalaisen perseestä ja myin pois. R6 tuolta ajalta taas himpun verran eri mukava laitos :)

Tomppa82

GSXR600 -04 mallin saa tohon rahaan...alkaa olla jo aika "nykyaikainen vehje".

santerik

Voitaneenko kommenttien perusteella siis todeta, että ko. ikäluokan pyöristä mikään ei ole ehdoton kingi tahi mikään ei ole oleellisesti muita huonompi?

slowrider

Jos toi 04 gixi sopii haarukkaan niin veikkaan että se olisi aika kova.

Fasu

Lainaus käyttäjältä: santerik - 26.09.13 - klo:15:02
Voitaneenko kommenttien perusteella siis todeta, että ko. ikäluokan pyöristä mikään ei ole ehdoton kingi tahi mikään ei ole oleellisesti muita huonompi?
Riippuu mitä ominaisuuksia etsit. Ammattilaisten rakentama SM-tason kuussatanen on kova luu vs. uusi vakio kampe pelkällä vaimentimella höystettynä.
Kunnon alusta on hintansa väärti ja jarrujakin tarvitaan. Kunnolla penkitetyssä koneessa ei ole kuolleita kohtia. Välttämättä se ei ole mukavin ajaa,mutta ominaisuudet
riittävät useammaksi kaudeksi.
VV

santerik

Lainaus käyttäjältä: Fasu - 26.09.13 - klo:22:49
Lainaus käyttäjältä: santerik - 26.09.13 - klo:15:02
Voitaneenko kommenttien perusteella siis todeta, että ko. ikäluokan pyöristä mikään ei ole ehdoton kingi tahi mikään ei ole oleellisesti muita huonompi?
Riippuu mitä ominaisuuksia etsit. Ammattilaisten rakentama SM-tason kuussatanen on kova luu vs. uusi vakio kampe pelkällä vaimentimella höystettynä.
Kunnon alusta on hintansa väärti ja jarrujakin tarvitaan. Kunnolla penkitetyssä koneessa ei ole kuolleita kohtia. Välttämättä se ei ole mukavin ajaa,mutta ominaisuudet
riittävät useammaksi kaudeksi.

Hemmetin hyvä kysymys/tarkennus.

Eli elän uskossa, että kaikkea tuohon rahaan ei voi saada. Pienessä päässäni olen aivoitellut asiaa siten, että ne pari viimeistä hevosta ei ole se oleellinen asia. Säätämällä kaikista saadaan suunnilleen ajettavia (siis koneen osalta).

Tuo alusta/ajettavuus/jarruhomma on se mihin ehkä enemmän kaipaisin mielipiteitä. Tässä on vilahtanut esimerkiksi 04- gixeri ja 03- kawa jotka siis ovat ilmeisesti jo varsin asiallisia vekottimia. Tosin noissa tapauksissa joutuisin valitsemaan sen "nettimoton halvimman" mikä ei aina kuulosta parhaalta vaihtoehdolta(toki kevät vasta näyttää mitä noista silloin pyydetään). Edellisen sukupolven malleissa taasen olisi budjetissani jo huomattavasti valinnan varaa, mutta jos ovat huomattavasti kankeampia ja huonommalla alustalla ja jarruilla niin eihän siinä ole mitään järkeä. Jos taasen suurimmat erot tulee ruiskusta ja muoveista niin kolme tonnia pyörään ja 500 iskarihuoltoon voisi olla hyvä idea.

Long story short, ajettavuus taitaa olla se mitä haetaan. Tässä on nyt pitkä talvi aikaa hieroa :)

murmela

Lainaus käyttäjältä: santerik - 27.09.13 - klo:08:04Säätämällä kaikista saadaan suunnilleen ajettavia (siis koneen osalta).
Kannattaa kytätä sellasia vehkeitä jossa on kittiecu, tai johon saa halvalla semmosen esim ebaystä.
Tai sit esim joku tolta listalta:
http://www.woolichracing.com/Products.aspx
Jolloin voi säädättää suoraan mopon oman ecun.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Fasu

Power without control is nothing. Eli säädöissään oleva Öhlins-alusta ja ohjausiskari on se,mitä vakio pyörässä puuttuu.Teräspunosletkut ja sintteripalat antavat jarruihin tuntumaa.Brempoakin on sotkettu sekaan ja tappien siirtosarjaa.  Ainut rajoittava tekijä on korvien väissä. Dementia hoitaa senkin puolen kuntoon ajallaan. :D
VV

JULLE


Mielestäni mopon&viritysten valinnassa on oleellisisnta alussa tiedostaa omien taitojen lähtötaso. Eli jos kurvailet keskiryhmän vauhteja tai nopean ryhmän keskitasoa, onko alustalla/koneen säädöillä todella HUOMATTAVAA merkitystä tässä vaiheessa?
Esimerkkinä voisi käyttää Relanderia joka käsittääkseni ajaa melko vakiolla kilvellisellä mopolla hel***in kovaa esim. Alastaro 1:23 alkusen. Osa taas haluaa viimesen päälle viritetyn mopon ja kurvailee niukasti alle 1:30 Alastarolla.

Mun mielestä aluksi kannattaa ostaa mahdollisimman tuore mopo ja viritellä sitä kaudella sen mukaan miten eri osien ominaisuuksien rajat tulee vastaan. Silloin myös tietää että laitettu raha menee varmasti oikeaa kohtaan ja samalla ymmärtää muutosten tuomat vaikutukset.


Kaikkihan on suhteellista mutta jos lompakko määrää tahdin, mun mielestä kannattaa ostaa varmatoiminen/mahd. tuore perus paketti jota alkaa virittelemään kehityksen ja lompakon mukaan. Loppujen lopuksi kaikki rahat tähän harrastukseen kuitenkin menee.

-Provosoiva kilpikuski

murmela

Lainaus käyttäjältä: JULLE - 27.09.13 - klo:12:03
Mielestäni mopon&viritysten valinnassa on oleellisisnta alussa tiedostaa omien taitojen lähtötaso. Eli jos kurvailet keskiryhmän vauhteja tai nopean ryhmän keskitasoa, onko alustalla/koneen säädöillä todella HUOMATTAVAA merkitystä tässä vaiheessa?
Mun mielestä alustalla ja koneen säädöillä on huomattava merkitys, ajeli sitten mitä vauhteja tahansa.
Jousiltaan sopiva, ja vaimennuksiltaan neutraali ratamopo käyttäytyy loogisesti ja kuskin on helpompi keskittyä olennaiseen.
Vakioruiskukoneissa olevat saasternormit alittavat polttoainekartat tekevät (pinta)kaasuvasteesta jossakin tapauksissa hyvinkin tökkivän. Kun taasen kaasuvasteeltaan säädetty ratamopo antaa jälleen mahdollisuuden keskittyä olennaiseen.

Vakio ja ratamopoa voisi verrata vaikkapa nykyisen alastaron perunapellon ja siloposkisen pärnun tai botnian radan kautta.
Silosella radalla on todella helppo keskittyä vain ja ainoastaan jarruun, apeksiin ja avaukseen.
Perunapellolla joutuu taasen muuttamaan ajamistaan aina sen mukaan missä kohtaa on pomppuja ja kuoppia, ja pahimmassa tapauksessa jopa väistelemään niitä.

Alottelijalla on jo muutenkin haastavaa oppia rata-ajoa, niin miksi vaikeuttaa sitä vielä "huonolla" mopolla?
Käytännössä minkä tahansa vakiompon saa muutettua loppujen lopuks todella pienellä rahalla harrastelijan kannalta katsottuna todella erinomaiseksi ratamopoksi, kun keskittyy paikkaamaan alustan ja kaasuvasteen, ja jättää teharit ja sliparit yms turhat väliin.
Ja sit ku vauhti kasvaa, niin paikkaa jarrut jos niissä on paikattavaa.
Viimesenä sit täysränni ja nokat (tai mitä säännöt nykysin sanoo, emt?) yms ku ajaa beessä tai aassa kilpaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal