Terve
> no niin, ruuvailu tallissa on alkanut
> venttiiien säädöt on tarkistettu ja ajattelin samalla asentaa APE manuaalinen nokkaketjun-kiristin paikalle
> nippusiteillä nokkaketju kiinni rattaisiin, vanha kiristin pois, uusi tilalle ...
> käsin ruuvasin APE kiristimen "kiinni" ketjuun, nippusiteet pois ...
> löysäsin kiristintä noin 1/2 kierrosta ja sen jälkeen pyöritin konetta ja käsin kiristämällä hain kohdan milloin kiristin painaa ketjua ... ihan niin kuin APEn sivuilla sanotaan
> kohta minkä löysin oli kyllä sama joka kerta joten siitä kohdasta 1/4 kierros takaisin ja o-rengas ja lukkomutteri kiinni
> katsoin myös videon APEn sivuilla missä tekivät saman asennuksen R1:lle
> mutta, myöhemmin löysin videon sekä tietoa
GIXXER.com forumista missä tekivät aika lailla eri tavalla ... elikkä mittailivat nokkaketjun kireyttä nokka-akselin rattaiden välissä pyörittämällä konetta vähän eteen / taakse kunnes löysää oli 7-8 mm:ä
> no joo, minulla oli jotenkin ajatuksena että säätö olisi nyt "about" siinä ja sitten tarkistus tehtäisiin käynnistämällä kone ... sekä vähän kuunnella mitä nokkaketju tekee ... elikkä ei mitään ääntä => liian kireällä kiristin ... jos pitää paljon ääntä => liian löysällä
Elikkä , mitenkä tieteellistä tuo säätö on ja voiko sen tehdä minun tavalla vähän kuuntelemalla ... voin kylläkin ottaa uudestaan venttiilikopan pois ja mittailakin jos foorumi on sitä mieltä
Vielä varoituksen sana rakotulkeista ... venttilien säätöjä rakotulkilla mittailessa niin 0,10 mm:n rakotulkki ei millään mahtunut minkään imuventtiilin väliin ... 0,05 taas meni heittämällä (toleranssi on 0,10-0,20) ... ajattelin jo aloittaa säätöhommat (ensimmäisen kerran elämässäni) mutta maltoin mieleni ja "lainasin" töistä 0,08 rakotulkin ja sekin meni sinne heittämällä ... tämä tuntui vähän oudolta jotenka mittasin rakotulkin mikrometrillä ja se näytti paksuudeksi 0,21 mm:ä

mittailin sarjan muutkin tulkit, mutta nämä kaikki olivat spekseissä ... tänään kävin ostamassa MERKKI RAKOTULKKI SARJAN (taisi olla Gedoran sarja) ...