Öljynvaihtoväli

Aloittaja jarska, 29.02.12 - klo:21:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarska

Jos ratapäiviä tulee about 15-25 kauteen ja ajeleepi myös maantieajoa, niin olisko syytä vaihdella öljyjä tiheempään kuin huoltokirjan mukaan?

Ilmeisesti pelkkiin ratatykkeihin kannattaa jo vaihdellakki  useemmin ja millä väleillä työ liruttelette uutta ölppää sisuksiin?

Nitrous

3-5 päivää rataa + mitä sinä aikana maantieajoja (100-2000km) kertyy on ollu vaihtovälinä. Suodattimen olen vaihtanut joka toinen kerta, mutta jos öljyn mukana näyttää olevan normia enempää mujua, kannattaa suodatin vaihtaa joka öljynvaihdolla. Öljyinä ollut Del-Ronin esteripohjasta, Motulia ja raskaan kaluston ölppää. Tuo esteri olisi varmaan kestänyt vähän pidemmänkin vaihtovälin. Katukilometreillä ei ole niin väliä jos mopo on pääasiassa ratakäytössä, koska kadulla öljy pääsee aika helpolla, kun radalla taas öljy ottaa kuokkaan ihan eri tavalla. Tämä siis nopean ryhmän vauhdeissa. Jos ajelee rataa keskiryhmässä tai hitaassa rääkkäämättä mopoa koko ajan punarajan tuntumassa, ei öljy juuri normaalia reipashenkistä mutkapätkäajelua isompaa rasitusta saa.

Lyhyesti sanottuna tässä pätee ihan sama kuin kaikissa kulutusosissa: Kun vauhti kasvaa, elinikä tippuu (lähes) eksponentiaalisesti. Öljyjen kohdalla vaihdon tekee kaikenlisäksi mieluummin vähän liian aikaisin kuin vähän liian myöhään.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

PetsuZX

Omaan pyörään on tullut vaihdettua n.2500km välein, suodatin ja öljyt.

Jukka_R

Riippuu täysin vauhdista. Jos radalla ajaa samoilla kierroksilla ja samaa tahtia kuin kadulla, niin tuskin se itse rata sitä moottoria sen enempää kuluttaa.

Itse vaihdan omiini öljyt 500 km välein ja aina samalla suodattimen. En näe mitä järkeä on säästää 10 euron suodattimessa kun öljyt kuitenkin kustantavat moninkertaisesti sen ja suodattimeen jää kuitenkin aina se reilu desi vanhaa öljyä.

Tuo 500 km pätee silloin kun ajan rataa ja omaa kovaa. Keväällä ja syksyllä kun tulee enempi sitten katuajoa, niin ajelen minkä ajelen enkä sen enempää seuraile kun ei silloin tule kuitenkaan kuin se tonni, korkeintaan kaksi mittariin eikä tapana ole sinkki kireänä polvi maassa kylillä työntää.

Yhteenkään pyörääni, näiden vajaan 30 vuoden aikana, ei ole tullut kone- eikä vaihdelaatikkovikaa. Uutena olen kaikki 900RR:ään lukuun laskematta ostanut ja parhaimilla on tuupattu vajaa 80.000 km.

Toki jos laskee, että huippuöljyt suodattimen kera maksaa 80 euroa/vaihto, niin tuleehan siitä 10.000 kilometrille 1600 euroa ja 30.000 kilometrille melkein 5.000 euroa ja sillä nyt ostaa aina uuden koneen ja laatikon jos niikseen on ja samoilla öljyillä ajelee. En sitten tiedä kestäisikö miten hyvin pata 30.000 kilsaa samoilla öljyillä rata-ajoa.

Mutta summa summarum. Pelit ovat toimineet ja mielenrauhastakin voi jokusen euron maksaa.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

APRR

Kolme ratapäivää tänä keväänä olen ajanut ja öljyt + putsari vaihdettu kolmeen kertaan. Tämä siksi että ekana päivänä meni 2 kierroksen jälkeen öölit ja mehut sekaisin ja piti remontin päätteeksi hieman huuhdella konetta.

Mutta oikeasti ajattelin vaihtaa öljyt noin 500 km välein, ja putsarin joka toinen kerta.
Kaikki mikä pärisee ja kulkee eteenpäin on kivaa.

jarska

25.06.12 - klo:17:06 #5 Viimeisin muokkaus: 25.06.12 - klo:17:29 käyttäjältä jarska
Pyörä purettu katteista alastomaksi + vaihdettu öljyt ja suodatin, mittarissa rapiat 3000km.

Kaikki muu meni hyvin, mut öljymäärän hälyvalo vaan jää vilkkumaan näyttöön.
Se vilkkui kaadon jälkeen heti kun otettiin alas kärristä ja kokeilin käyntiin.
Öljymäärä on tasan oikee ja kurkistusikkunasta viivojen puolessa välissä.

Otin koneen edestä öljynpaineanturin, vai mikä se nyt on irti, sieltä pruikkasi öljyä, eli painettakin ilmeisesti on.
Tuo anturi maadottaa siihen tulevan johdon, jos sen ottaa irti niin varoitusvalo sammuu.

Kytkintä kädessä tutkiessa, ei paineilmalla, eikä puhkumalla saanut toimimaan, mut jos painoin suht kovalla johdon pätkällä sinne sisälle(kalvoon), niin kuului naks ja yleismittarilla mitattuna se "irtosi maista".
Kun taas laitoin takas pyörään ja mittasin yleimittarilla pyörä käynnissä, niin ei irrota maista öljynpaineen vaikutuksesta.
Purin uudelleen anturin irti, eikä kalvo liikkunut normaalisti johdon pätkällä vaan jotenkin jumittui pohjaan.

En tiedä tuliko tuo alfalttipusun seurauksena, mut tilasin kuitenkin uuden anturin, toivotaan et vika on siinä.
Voisin vaikka vannoa, et ennen lippaa näytössä jo välähteli ajoittain öljynpaineen varoitusvalo, mut en vanno.

eri-ernesti

Lainaus käyttäjältä: jarska - 25.06.12 - klo:17:06
Pyörä purettu katteista alastomaksi + vaihdettu öljyt ja suodatin, mittarissa rapiat 3000km.

Kaikki muu meni hyvin, mut öljymäärän hälyvalo vaan jää vilkkumaan näyttöön.
Se vilkkui kaadon jälkeen heti kun otettiin alas kärristä ja kokeilin käyntiin.
Öljymäärä on tasan oikee ja kurkistusikkunasta viivojen puolessa välissä.

Otin koneen edestä öljynpaineanturin, vai mikä se nyt on irti, sieltä pruikkasi öljyä, eli painettakin ilmeisesti on.
Tuo anturi maadottaa siihen tulevan johdon, jos sen ottaa irti niin varoitusvalo sammuu.

Kytkintä kädessä tutkiessa, ei paineilmalla, eikä puhkumalla saanut toimimaan, mut jos painoin suht kovalla johdon pätkällä sinne sisälle(kalvoon), niin kuului naks ja yleismittarilla mitattuna se "irtosi maista".
Kun taas laitoin takas pyörään ja mittasin yleimittarilla pyörä käynnissä, niin ei irrota maista öljynpaineen vaikutuksesta.
Purin uudelleen anturin irti, eikä kalvo liikkunut normaalisti johdon pätkällä vaan jotenkin jumittui pohjaan.

En tiedä tuliko tuo alfalttipusun seurauksena, mut tilasin kuitenkin uuden anturin, toivotaan et vika on siinä.
Voisin vaikka vannoa, et ennen lippaa näytössä jo välähteli ajoittain öljynpaineen varoitusvalo, mut en vanno.

Eiks öljyvalo toimi myös moottorin vikavalona?

jarska

Lainaus käyttäjältä: eri-ernesti - 25.06.12 - klo:18:28
Eiks öljyvalo toimi myös moottorin vikavalona?

Ööö, en mä tiedä, mut punainen valo vilkkuu ja öljykannun kuva syttyy näyttöön samalla.
Molemmat sammuu kun ottaa anturista piuhan irti.

jarska

Uusi öljynpaineanturi tuli, laitoin paikoilleen ja sama juttu, valo ei sammu.
Soittelin Hukkapätkälle, hän tuli käymään ja meinasi et varmaan joku ilmalukko tullut kippaamisen seurauksena.

Mä en uskaltanut käyttää konetta kunnolla kun valo vilkkui...hän uskalsi, tyhjäkäynnillä lämpimäksi ja sitten kierroksia...kunnolla...johan sammui valo ja nyt sammuu heti startin jälkeen, kiitokset. hesse_yahoo

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 28.06.12 - klo:14:28
Uusi öljynpaineanturi tuli, laitoin paikoilleen ja sama juttu, valo ei sammu.
Soittelin Hukkapätkälle, hän tuli käymään ja meinasi et varmaan joku ilmalukko tullut kippaamisen seurauksena.

Mä en uskaltanut käyttää konetta kunnolla kun valo vilkkui...hän uskalsi, tyhjäkäynnillä lämpimäksi ja sitten kierroksia...kunnolla...johan sammui valo ja nyt sammuu heti startin jälkeen, kiitokset. hesse_yahoo
Ens kerralla perus kawa kikka:
Aukase öljynsuodatinta sen verran ett tiivisteen ja koneen välissä on karvan verran rakoa.
Pistä kone käyntiin.
Kun raosta alkaa puskee öljyy, pyöräytä suodatin kiinni, ja sammuta kone, ja kiristä suodatin.
Kone käyntiin, ja öljyvalo sammuu.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.06.12 - klo:17:24
Ens kerralla perus kawa kikka:
Aukase öljynsuodatinta sen verran ett tiivisteen ja koneen välissä on karvan verran rakoa.
Pistä kone käyntiin.
Kun raosta alkaa puskee öljyy, pyöräytä suodatin kiinni, ja sammuta kone, ja kiristä suodatin.
Kone käyntiin, ja öljyvalo sammuu.

Juuri tätä kaverikin sanoi, olisit heti kertonut, vietin monta unetonta yötä kun luulin särkeneeni koneenki.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 28.06.12 - klo:20:06
Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.06.12 - klo:17:24
Ens kerralla perus kawa kikka:
Aukase öljynsuodatinta sen verran ett tiivisteen ja koneen välissä on karvan verran rakoa.
Pistä kone käyntiin.
Kun raosta alkaa puskee öljyy, pyöräytä suodatin kiinni, ja sammuta kone, ja kiristä suodatin.
Kone käyntiin, ja öljyvalo sammuu.

Juuri tätä kaverikin sanoi, olisit heti kertonut, vietin monta unetonta yötä kun luulin särkeneeni koneenki.

No ku hämäsit saa**na: "Otin koneen edestä öljynpaineanturin, vai mikä se nyt on irti, sieltä pruikkasi öljyä, eli painettakin ilmeisesti on."
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.06.12 - klo:21:49
Lainaus käyttäjältä: jarska - 28.06.12 - klo:20:06
Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.06.12 - klo:17:24
Ens kerralla perus kawa kikka:
Aukase öljynsuodatinta sen verran ett tiivisteen ja koneen välissä on karvan verran rakoa.
Pistä kone käyntiin.
Kun raosta alkaa puskee öljyy, pyöräytä suodatin kiinni, ja sammuta kone, ja kiristä suodatin.
Kone käyntiin, ja öljyvalo sammuu.

Juuri tätä kaverikin sanoi, olisit heti kertonut, vietin monta unetonta yötä kun luulin särkeneeni koneenki.

No ku hämäsit saa**na: "Otin koneen edestä öljynpaineanturin, vai mikä se nyt on irti, sieltä pruikkasi öljyä, eli painettakin ilmeisesti on."

Ollaanpa tarkkana siellä. :D

jarska

Joulupukki kävi etuajassa kun olen ollut niin kilttinä ja toi iiison pöntön Wehnän taikaöljyä. jibii_gif
Täähän tulee loppusillaan näin edullisemmaksi, eikä tarvii joka välissä ravata ostoksilla.

Wper

06.12.13 - klo:17:28 #14 Viimeisin muokkaus: 06.12.13 - klo:17:30 käyttäjältä Wper
Lainaus käyttäjältä: jarska - 06.12.13 - klo:12:24
Joulupukki kävi etuajassa kun olen ollut niin kilttinä ja toi iiison pöntön Wehnän taikaöljyä. jibii_gif
Täähän tulee loppusillaan näin edullisemmaksi, eikä tarvii joka välissä ravata ostoksilla.

sama pukki kävi täälläkin ja toi mulle samanlaisen paketin :)
Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

Powered by EzPortal