Kampiakselin liukulaakeri

Aloittaja Cat, 04.01.14 - klo:20:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Cat

Tuollasta jälkeä

Vähän varjo hämää tuossa mäntä kuvas..

parjan_fin

Hankala sanoa ihan noiden kuvien perusteella.

Oletko mitannut välystä mitenkään? Siis männän ja kannen välistä?

Ainakin aika puhtailta nuo kohdat näyttää, eli olettaisin, että on aika liki, mutta tuskin vielä napsinut kiinni...
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 09.01.14 - klo:10:53
Hankala sanoa ihan noiden kuvien perusteella.

Oletko mitannut välystä mitenkään? Siis männän ja kannen välistä?

Ainakin aika puhtailta nuo kohdat näyttää, eli olettaisin, että on aika liki, mutta tuskin vielä napsinut kiinni...
Nyt en kyllä saa sun ajatuksesta kiinni, että miksi se mäntä tuonne kanteen napsisi?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

No pari esimerkkiä on jo olemassa, missä on laitettu ohkaisempi kansipahvi ja on parin ajetun kauden jälkeen nähty, että mäntä on nakuttanut kanteen, ei paljoa, mutta ottanut kiinni kuitenkin.

Tuollaisilla 15 - 16krpm alkaa massaa olemaan veivi-mäntä yhdistelmälläkin ja jos laakereihin sekä männäntappiin tulee sopivasti välystä, niin alkaa hiertämään kanteen kiinni. Tai pahimmillaan jos on jo ottanut kiinni heti alusta lähtien, niin männän osuessa kanteen kovimmalle rasitukselle joutuu se veivin laakeri, kun iskua tulee. Sitten kun kanteen kopsahtelee, niin antaahan se iskua myös mäntään, veiviin sekä kampuran laakereihin myös. Ei paljoa, mutta antaa kuitenkin.

Ja tuo taasen sitten aiheuttaa sitä veivin laakerin kovempaa kulumista sekä hiertymistä. Samoin myös kulumista kampuran laakereille. 

Kaksi tuollaista konetta olen nyt itse aukonut ja ihmetellyt. Toisesta oli porsinut veivin laakeri sekä polttanut veivin ja kampurasta veivin kaulan piloille. Koneessa jokainen mäntä oli naputtanut kanteen asti. Ei todellakaan paljoa, mutta sen verran, että näki näin tapahtuneen. Kannessa ja männässä toisiaan vastaavat jäljet.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 09.01.14 - klo:13:35
No pari esimerkkiä on jo olemassa, missä on laitettu ohkaisempi kansipahvi ja on parin ajetun kauden jälkeen nähty, että mäntä on nakuttanut kanteen, ei paljoa, mutta ottanut kiinni kuitenkin.

Tuollaisilla 15 - 16krpm alkaa massaa olemaan veivi-mäntä yhdistelmälläkin ja jos laakereihin sekä männäntappiin tulee sopivasti välystä, niin alkaa hiertämään kanteen kiinni. Tai pahimmillaan jos on jo ottanut kiinni heti alusta lähtien, niin männän osuessa kanteen kovimmalle rasitukselle joutuu se veivin laakeri, kun iskua tulee. Sitten kun kanteen kopsahtelee, niin antaahan se iskua myös mäntään, veiviin sekä kampuran laakereihin myös. Ei paljoa, mutta antaa kuitenkin.

Ja tuo taasen sitten aiheuttaa sitä veivin laakerin kovempaa kulumista sekä hiertymistä. Samoin myös kulumista kampuran laakereille.

Kaksi tuollaista konetta olen nyt itse aukonut ja ihmetellyt. Toisesta oli porsinut veivin laakeri sekä polttanut veivin ja kampurasta veivin kaulan piloille. Koneessa jokainen mäntä oli naputtanut kanteen asti. Ei todellakaan paljoa, mutta sen verran, että näki näin tapahtuneen. Kannessa ja männässä toisiaan vastaavat jäljet.
Ok, oletin koko ajan, että Catin kawassa oli täysin vakiokone (myös pahvi), joten sillä ihmettelin. Liian matalilla tiivisteilla tosiaan voi saada hauskaa iltapuhdetta itselleen aikaiseksi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Toi kyseinen; -05 ZX-6RR kone ollee aika korkeapuristeinen?
13.9:1

Muuta infoo:

In
59 BTDC
81 ABDC
320 lift 8.7 mm
service manual Ex
57 BBDC
27 ATDC
264
kit manual Ex
61 BBDC
31 ATDC
272 lift 7.0 mm

cam timing
in 105 ATDC race use 103-107
ex 105 BTDC race use 103-107

valve clearance
in 0.18 mm (0.11-18)
ex 0.28 mm (0.25-31)

valve to piston @ 12 ATDC/BTDC
In 0.7 mm
Ex 1.4 mm

squish 0.65-80 mm "sweet spot" 0.65-67 mm
front and rear 0.65-80 mm
left and right 0.67-85 mm

head gasket
0.45
0.60
0.65 orginal
0.70

base gasket
0.15
0.20
0.25 orginal
0.30
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.01.14 - klo:16:10
Toi kyseinen; -05 ZX-6RR kone ollee aika korkeapuristeinen?
13.9:1

Muuta infoo:

In
59 BTDC
81 ABDC
320 lift 8.7 mm
service manual Ex
57 BBDC
27 ATDC
264
kit manual Ex
61 BBDC
31 ATDC
272 lift 7.0 mm

cam timing
in 105 ATDC race use 103-107
ex 105 BTDC race use 103-107

valve clearance
in 0.18 mm (0.11-18)
ex 0.28 mm (0.25-31)

valve to piston @ 12 ATDC/BTDC
In 0.7 mm
Ex 1.4 mm

squish 0.65-80 mm "sweet spot" 0.65-67 mm
front and rear 0.65-80 mm
left and right 0.67-85 mm

head gasket
0.45
0.60
0.65 orginal
0.70

base gasket
0.15
0.20
0.25 orginal
0.30
Geometrinen puristus on kyllä ton ikäseks suhteellisen korkee ja tehollisenkin noilla tiedoilla jo laskeskelee. Tosin eipä sillä tämän männän osumisen ihmettelyssä saada juuri lisätietoa. En kyllä välyksiä mittaamatta heittäs ohuinta kansipahvia ja alatiivistettä yhtä aikaa paikoilleen tohon koneeseen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Cat

Vakio pahvi on

Sent from my GT-I8190N using Tapatalk


parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.01.14 - klo:15:45
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 09.01.14 - klo:13:35
No pari esimerkkiä on jo olemassa, missä on laitettu ohkaisempi kansipahvi ja on parin ajetun kauden jälkeen nähty, että mäntä on nakuttanut kanteen, ei paljoa, mutta ottanut kiinni kuitenkin.

Tuollaisilla 15 - 16krpm alkaa massaa olemaan veivi-mäntä yhdistelmälläkin ja jos laakereihin sekä männäntappiin tulee sopivasti välystä, niin alkaa hiertämään kanteen kiinni. Tai pahimmillaan jos on jo ottanut kiinni heti alusta lähtien, niin männän osuessa kanteen kovimmalle rasitukselle joutuu se veivin laakeri, kun iskua tulee. Sitten kun kanteen kopsahtelee, niin antaahan se iskua myös mäntään, veiviin sekä kampuran laakereihin myös. Ei paljoa, mutta antaa kuitenkin.

Ja tuo taasen sitten aiheuttaa sitä veivin laakerin kovempaa kulumista sekä hiertymistä. Samoin myös kulumista kampuran laakereille.

Kaksi tuollaista konetta olen nyt itse aukonut ja ihmetellyt. Toisesta oli porsinut veivin laakeri sekä polttanut veivin ja kampurasta veivin kaulan piloille. Koneessa jokainen mäntä oli naputtanut kanteen asti. Ei todellakaan paljoa, mutta sen verran, että näki näin tapahtuneen. Kannessa ja männässä toisiaan vastaavat jäljet.
Ok, oletin koko ajan, että Catin kawassa oli täysin vakiokone (myös pahvi), joten sillä ihmettelin. Liian matalilla tiivisteilla tosiaan voi saada hauskaa iltapuhdetta itselleen aikaiseksi.
Ja mä taas en tiennyt mitä pahveja siellä on, niin heitin vaan kysymyksiä sekä ajatuksia mitä itse olen muutaman kattilan kanssa ihmetellyt. :)

Ja kun nuo samat kohdat näytti niin puhtailta, niin oletuksenani oli, että on aika liki ainakin huidellut.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Powered by EzPortal