Lainaus käyttäjältä: tuomas - 10.01.14 - klo:07:34
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.01.14 - klo:15:21
Lainaus käyttäjältä: tuomas - 09.01.14 - klo:13:09
Onko raadilla kokemusta bazzazin Z-Fi TC purkista. Nettkikeskusteluissa on tullut kehuja ja haukkuja ihan tasatahtiin, joten vähän arveluttaa mikä totuus oikeastaan onkaan.
Oisko jotain linkkejä? Kiinnostais lueskella mitä muut on pohtineet.
Itse ajattelin tuosta luistonestosta, että sitä voisi käyttää tiettyyn pisteeseen asti turvaverkkona. Jos uskaltaisi availla hieman ronskimmin, niin olisi joku järjestelmä mikä puuttuisi peliin ennenkuin kaseikko ja honda kohtaavat.
-tuomas-
Oli mopossa luistonestoa tahi ei, pitää avaaminen opetella täysin samalla tavalla. Käytännössä tuo on pirun yksinkertaista:
1) Odota, että mopo osoittaa oikeaan suuntaan. (Tämä on tärkeää varsinkin tonnarilla, ettei yritetä muuttaa suuntaa samalla kun avataan. Tällä vältetään aika iso highsider-riski, kun mopo ei enää muuta suuntaa, saa rengas luistaa ihan jonkin verran ilman, että perä karkaa liikaa sivulle).
2) Ala avaamaan kaasua pehmeällä liikkeellä ilman mitään nykäyksiä tai repäisyjä.
3) Kierrä rullaa sitä mukaa auki kun mopo nousee pystyyn.
4) Jos rengas/jousitus ei tehnyt mitään kummallista, avaa kaasua seuraavalla kerralla hieman enemmän (~ripeämmin), mutta muista pehmeys.
5) Toista kohtia 1-4 siihen asti, että mopo tai rengas alkaa tekemään jotain kummallista.
6) Kun se rengas alkaa luistaa, älä lyö rullaa kiinni vaan pidä se siinä, renkaan pito palautuu pehmeästi.
7) Sitten kun pidon raja on hanskassa, voi kääntää rullaa varovasti lisää siinä vaiheessa kun rengas luistaa, näin saadaan pidettyä se luistossa ja teoriassa tullaan komeassa sladissa mutkasta ulos.

8) Rauhoita ajamista kun olet tuhonnut riittävän monta takasta (tai solisluuta) liiallisella avaamisella.
Luistonesto on tarkoitettu tuota kohtaa 7) varten. Aika usein avauksissa kaadot jojtuvat siitä, että avataan liian ajoissa, jolloin linja lähtee levenemään ja joudutaan kaartamaan = muuttamaan suuntaa koko avauksen ajan. Tästä oppikirjaesimerkkinä voi katsella Alastaron kahvilanmutkaa. Keskiryhmä ja osa nopeasta ryhmästä ajautuvat tuossa liian aikaisin radan ulkoreunaan, kun ei malteta odottaa riittävästi ennen avaamista. Nopeat kuskit osuvat radan ulkoreunaan n. 50 metriä myöhemmin kuin keskiryhmän kuskit. Luonnollisesti myös pitoa on enemmän käytössä jos mopon annetaan kääntyä ensin ja avataan vasta sitten. Tässä toki on huomattava, että mutkanopeuden pitää olla riittävälla tasolla (nopea ryhmä), ennen kuin aletaan harjoittelemaan kovaa avaamista. Meni vähän aiheen viereen, mutta pitäähän modeillekin jotain töitä olla.

Kiitos ja anteeksi, eriäviä mielipiteitäkin otetaan toki vastaan.