Venttilien välykset

Aloittaja Cat, 03.02.14 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Cat

Kun säätää ventiilit, niin kannattaako ne laittaa toleranssin keskelle?

Eli kun mun pyörässä on toleranssi imupuolella 0,13 - 0,19 ja pakopuolella 0,24 - 0,31 niin kannattaako imuvenat laittaa 0,16 ja pakovenat 0,27?


marko_

Laita keskelle jos saat ne siihen sattumaan.
Aika pieni tuo toleranssi,onko vanha vai uus pyörä kyseessä?

Tasaset välykset keskenään, kaikki imut lähellä toisiaan ja pakot myös.  peukku_1

Cat


tamik87

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 03.02.14 - klo:22:17
Laita keskelle jos saat ne siihen sattumaan.
Aika pieni tuo toleranssi,onko vanha vai uus pyörä kyseessä?

Tasaset välykset keskenään, kaikki imut lähellä toisiaan ja pakot myös.  peukku_1

Joo tuolla välysten tasaisuudella (imut keskenään ja pako keskenään) luulisi olevan merkitystä vääntökäyrään. Jos välys on iso niin venttiili on auki lyhyemmän aikaa ja jos välys on pieni venttiili on auki pitempään (huonossa tapauksessa koko ajan / liian kauan jolloin se palaa). Eli jos välyksissä on kauheasti vaihtelua niin se luonnollisesti ed. mainitut seikat vaihtelevat per sylinteri. Olenko oikeassa?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 04.02.14 - klo:08:44
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 03.02.14 - klo:22:17
Laita keskelle jos saat ne siihen sattumaan.
Aika pieni tuo toleranssi,onko vanha vai uus pyörä kyseessä?

Tasaset välykset keskenään, kaikki imut lähellä toisiaan ja pakot myös.  peukku_1

Olenko oikeassa?
Teoriassa kyllä, käytännössä et. Jos venttiilin nosto on 10mm luokkaa ja välyksen ero laidasta laitaan 0,05mm erosta, joka on puolen prosentin luokkaa. Moottorin luonnollinen cycle-to-cylce variation on tuota suurempaa, joten ei käytännössä merkitystä.

Tuosta välyksistä täällä vielä sama, mitä sanoin catille tallilla: Kysy joltain sellaiselta, jolle tuo kone on tuttu, että onko tuolle moottorille ominaista välysten pieneneminen vai kasvaminen ja säädä sen mukaan. Yleensä välykset pienenee, jolloin välys kannattaa säätää ylärajalle. Pääasia on, että venttiilit on välyksissä, turha niitä on näissä ruveta hieromaan jompaan kumpaan laitaan jos ovat muuten toleransissa. Sitten jos jaksaa jumpata välyksien kanssa koko ajan, voi noi vetää minimiin, jolloin saa sen teoreettisen 0,05mm lisää nostoa ja kuluminen nokan ja nostajan välissä on minimissään. Tosin silloin on myös isoin riski välyksen tippumisesta liian pieneksi, eli vaatii joka ajopäivän jälkeen välysten tarkistuksen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

marko_

04.02.14 - klo:11:53 #5 Viimeisin muokkaus: 04.02.14 - klo:11:58 käyttäjältä marko_
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 04.02.14 - klo:08:44
Joo tuolla välysten tasaisuudella (imut keskenään ja pako keskenään) luulisi olevan merkitystä vääntökäyrään. Jos välys on iso niin venttiili on auki lyhyemmän aikaa ja jos välys on pieni venttiili on auki pitempään (huonossa tapauksessa koko ajan / liian kauan jolloin se palaa). Eli jos välyksissä on kauheasti vaihtelua niin se luonnollisesti ed. mainitut seikat vaihtelevat per sylinteri. Olenko oikeassa?

Välyksen määrällä ei juurikaan ole merkitystä, kunhan se on toleranssin sisällä, tottakai mitä pienempi välys sen parempi teho saadaan mutta ero hukkuu varmaankin mittausvirheisiin.
Tärkeämpää on se, että välys on mahdollisimman sama kaikilla sylintereillä.
Sillon ne toimivat parhaiten kimpassa ja moottori käy tasasesti.

Tämmösessä moottorissa missä nokat on suoraan venttiilien päällä se välys yleensä pienenee käytössä, venttiili venyy, seeti kuluu, venttiilin lautanen kuluu.
Näin venttiilin pää kulkeutuu lähemmäs nokkaa ja alkaa vaatia ohuempaa säätöpalaa että välys on riittävä.

murmela

04.02.14 - klo:12:18 #6 Viimeisin muokkaus: 04.02.14 - klo:12:27 käyttäjältä murmela
-09-10 ZX-6RR race kit manuaali suosittelee että välykset: In 0.16 ja Ex 0.28.

"Adjust the valve clearance within the specified value, but more performance is expected when adjusted from middle value to upper limit between adjustable range.
In 0.13 ∼ 0.19 mm, Ex 0.24 ~ 0.31 mm"

Ko manuska suosittelee myöskin muuttamaan (vakio)nokkien ajotukset In 107.5 ja Ex 110.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

marko_

04.02.14 - klo:12:33 #7 Viimeisin muokkaus: 04.02.14 - klo:13:12 käyttäjältä marko_
Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.02.14 - klo:12:18
-09-10 ZX-6RR race kit manuaali suosittelee että välykset: In 0.16 ja Ex 0.28.

"Adjust the valve clearance within the specified value, but more performance is expected when adjusted from middle value to upper limit between adjustable range.
In 0.13 ∼ 0.19 mm, Ex 0.24 ~ 0.31 mm"

Ko manuska suosittelee myöskin muuttamaan (vakio)nokkien ajotukset In 107.5 ja Ex 110.

Edit3
En tiiä..

Powered by EzPortal