CBR1000RR 04-07 moottoriprojekti, säätö yms.

Aloittaja miolta, 07.01.15 - klo:15:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

miolta

Terve

Piti tulla täältä kyselemään, koska täällä kuitenkin porukkaa liikkuu aika aktiivisesti. Eli viime kesä tosiaan tuli kärsittyä moottorimurheista. Pyörän vanha kone hajosi, korjattiin ja hajosi uudestaan. Ja kiireellä käytettynä ostettu "ehjä" kone olikin sitten valmiiksi rikki..
Koska mitään ei kannata tietenkään kasata vakiona, niin nyt on tullut osteltua ympäri maailmaa kaikkea missä vaan lukee HRC, Ten Kate yms.. :)
Hommattuna korkeapuristeisemmat männät, HRC nokat ja venttiilinjouset, nokkien säätöpyörät, HRC nokkaketjunkiristin ja HRC:n Superbike ecu olisi nyt ainakin valmiina asennettavaksi. Kantta on jo hieman työstetty ja nyt lähtee lohko koneistukseen.
Oikeastaan oleellisin kysymys olisi, että tietääkö kukaan kuka osaisi säätää tuota HRC:n ecua Suomessa? Säätöpiuha jonka ecu vaatii, on ihan hel***in kallis eikä viitsisi sitä ostaa vain sitä varten, että saa kierrostenrajoittajaa säädettyä. Se nimittäin olisi se oleellisin asia. Tuossa ecussa on vakiona rajoitin 13800, mikä on aivan turhan korkea. Ei ole aikomus rakentaa konetta muutaman tuhannen välein uudestaan, kuten HRC:n ohjekirja ohjeistaa tekemään. Eli ajatus olisi laskea rajoitin johkin tasolle 12000, ja siten saada todennäköisesti lisää elinaikaa koneelle.
Pyöräänhän jää PC3, millä saadaan seokset kohdilleen. Sille löytyy sitten helpommin säätäjä, kuin tuolle HRC:n eculle. Mutta kun commanderilla ei saa kierrostenrajoittajaa säädettyä, niin siksi tuli tuo ecu hommattua.

Mitä mieltä muuten porukka on noista koneessa käytettävistä pulteista? Honda tietysti kehoittaa uusimaan jokaisen pultin ja prikan aina kun konetta käytetään auki. Kiertokangen pultit toki ymmärrän, kun joutuvat aika lujille. Mutta miten esim. lohkojen puolikkaiden kasaukseen käytettävät pultit? Ovat toki aika erikoisen näköiset, eli onko kertakäyttökamaa? Vai onko porukka käyttänyt samoja pultteja uudestaan koneita kasatessa? Harrastajan budjetti on kovin rajallinen, eikä viitsisi ihan hölmöihin asioihin rahaa käyttää..

Ja tiedän, todennäköisesti mahdollinen tehon nousi kasvattaa kierrosaikoja. Eli turha sanoa, että kasaa vakiona ja opettele ajamaan. Tämä mekaaninen rassaus on kuitenkin itselle suuri osa tätä harrastusta, ja tuottaa suurta mielihyvää jos tälläinen itseopiskeleva tunari saa jonkun japsi-insinöörin suunnittelemaa moottoria jopa hieman parannettua :D
Jos joku on siis tuon esihistoriallisen koneen kanssa touhunnut, niin kaikki vinkit otetaan suurella kiitollisuudella vastaan.

Nitrous

HRC ecua pystyy säätämään vaikka ihan ite kun vaan sen piuhan saa jostain. Kannattaa kysästä yleisimmät säätöpaikat, joska tuota piuhaa olis tarjolla. Muistelen, että KX-centerillä olis ollu tuo piuha. Tampereen suunalla joku on myös tehny ite tuon piuhan. Komponentit maksaa 5-10€ kuulema. Sillä commanderilla sit heität vesilintua jos sulla on kerran kittiecu olemassa. Commander ei tuo kuin lisähaittaa ja -painoo.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

miolta

Mistäs sitä nyt vesilinnun tähän aikaan vuodesta löytää? No joo, täytyy tota miettiä. Jos löytyy joku pätevä paja, joka tota ecua pystyy säätämään, niin varmaan voisi olla hyvä ratkaisu. Sifteri pelaa vaan nyt ton pc:n kanssa, mutta kai sen saa ilmankin toimiin. Mutta yleisesti ottaen olen kyllä kanssa vahvasti sitä mieltä, että kaikki ylimääräinen pois pyörästä. Vähemmän hajoavia osia..itsestään tai kaatuessa..
Olisi aika kullanarvoinen asia, jos löytyisi tuon Tampereen kaverin yhteystiedot! Tai sitten täytynee kysellä tuolta KX-centeriltä. Varmaan voisi vaan laittaa ecun sinne postissa, ja laittavat sitten rajoittajan kohdilleen ja ecu takaisin. Tai sitten käyttää koko pyörän siellä säädössä, kun on kasassa..

fayban

Ymmärtääkseni Jarmo Niskanen (turbotec) aikanaan sääti HRC ecuja. Kannattaa kysellä myös sieltä.

miolta

Pienen pientä edistystä. Yläpuolen lohko kävi tasopinnan oikaisussa. Oli ollut kansipulttien kohdalta hieman koholla. Lienee syy kansipahvin pettämiseen. HRC:n ohje joka tapauksessa neuvoo ottamaan 0.2mm lastun tuosta, eli se olis nyt tehtynä.
Seuraavaksi murheita sitten varmaan aiheuttaakin kansi, jota on jo hieman laskettu. Eli mitattava venttiilien etäisyys mäntiin todella tarkkaan. Lisäksi HRC nokissa enemmän nostoa, ajoituksilla ehkä voi tilannetta hieman auttaa.
Ten Katen männät n.25 grammaa kevyemmät kuin orginaalit. Pitäisikö kampura tasapainottaa? Autopuolelta muistan lukeneeni, että normaalilla sytytysjärjestyksellä olevassa neloskoneessa kampura on luonnostaan tasapainossa koska kaksi mäntää viuhtoo ylöspäin ja toiset kaksi palailee pikkuhiljaa alaspäin. Näin kumoten toistensa painon.. Josko luottaisi tuohon tietoon. Jotkut hurjat on tuosta koneesta poistaneet tasapainoakselin ja hitsanneet sen öljyreijät tukkoon. Helpompi kasata lohkot ja pyörivät massat pienenee aavistuksen. Eiköhän se nyt kuitenkin tuohon vielä jää..

Puristukset olisi hyvä saada tasolle 13-13,5 nokkien toiminnan vuoksi. Täytynee opetella tuon laskeminen ja mittaaminen. Nuo TK:n männät ja jo laskettu kansi saattavat nostaa puristuksia liikaa. No, Superbikessa oli lienee jopa 14,5 puristuksia.. Nakutus ei pitäisi olla ongelma, mutta koneen keston kantilta ihan maksimiin ei liene syytä tähdätä. Paksummalla kansipahvilla tuo on joka tapauksessa kasattava.
Onhan tuolla hyllyssä toki vakio kansi..mutta kun tuota nykyistä tuli jo vähän muokattua. Saahan siitä tietty nätin koristeen, jos ei koneeseen sovellukkaan peukku_1  Kiiltävät kanavat ja kaikkea..

Nitrous

^Näyttäs ten katen männissä olevan isommat taskut venttiileille = laskee puristussuhdetta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

paaton

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.02.15 - klo:20:56
^Näyttäs ten katen männissä olevan isommat taskut venttiileille = laskee puristussuhdetta.

Kuvien perusteellako katselit? Kai ne taskut näyttää syvemmiltä, jos laki on korkeampi ja venttiileille jätetään sama tila. En oikein usko, että puristuksia lasketaan viri männillä. Tuon 0.2mm siivun jälkeen kannattaa tosiaan laskeskella aika tarkkaan paineet kohdilleen, jos puristukset on rajoilla jo ennen tuotakin.

Se kampuran painottaminen ei varmasti ole turhaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: paaton - 19.02.15 - klo:21:53
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.02.15 - klo:20:56
^Näyttäs ten katen männissä olevan isommat taskut venttiileille = laskee puristussuhdetta.

Kuvien perusteellako katselit? Kai ne taskut näyttää syvemmiltä, jos laki on korkeampi ja venttiileille jätetään sama tila. En oikein usko, että puristuksia lasketaan viri männillä. Tuon 0.2mm siivun jälkeen kannattaa tosiaan laskeskella aika tarkkaan paineet kohdilleen, jos puristukset on rajoilla jo ennen tuotakin.

Se kampuran painottaminen ei varmasti ole turhaa.
Kuvasta kattelin. Vähän vaikee tosiaan kyllä hahmottaa todellinen muoto kun ei oo sivusta kuvaa. Mites muuten säännöt sanoo männistä? Saako vakioista poiketa minkä verran?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

Hieno projekti!! :)

Jos olet kuvia varten pistänyt tunnelmavalaistuksen niin ok, mutta suosittelen hommaamaan lisää valoa ropausta varten. Toimii pää paremmin, kun näkee helposti mittareiden lukemat ja pintojen muodot.

Itse viime talvena suzukin moottoria rakentelin. Oli aika hankalaa saada kunnon mittaustuloksia aikaan, kun ei ollut kunnon työkaluja. Mutta muutaman yrityksen ja erehdyksen kautta tuli toivottu lopputulos. Onnea matkaan!

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.02.15 - klo:06:53
Lainaus käyttäjältä: paaton - 19.02.15 - klo:21:53
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.02.15 - klo:20:56
^Näyttäs ten katen männissä olevan isommat taskut venttiileille = laskee puristussuhdetta.

Kuvien perusteellako katselit? Kai ne taskut näyttää syvemmiltä, jos laki on korkeampi ja venttiileille jätetään sama tila. En oikein usko, että puristuksia lasketaan viri männillä. Tuon 0.2mm siivun jälkeen kannattaa tosiaan laskeskella aika tarkkaan paineet kohdilleen, jos puristukset on rajoilla jo ennen tuotakin.

Se kampuran painottaminen ei varmasti ole turhaa.
Kuvasta kattelin. Vähän vaikee tosiaan kyllä hahmottaa todellinen muoto kun ei oo sivusta kuvaa.
Mitähän pirua mä oikein taas horisen...
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

miolta

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.02.15 - klo:08:55
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.02.15 - klo:06:53
Lainaus käyttäjältä: paaton - 19.02.15 - klo:21:53
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.02.15 - klo:20:56
^Näyttäs ten katen männissä olevan isommat taskut venttiileille = laskee puristussuhdetta.

Kuvien perusteellako katselit? Kai ne taskut näyttää syvemmiltä, jos laki on korkeampi ja venttiileille jätetään sama tila. En oikein usko, että puristuksia lasketaan viri männillä. Tuon 0.2mm siivun jälkeen kannattaa tosiaan laskeskella aika tarkkaan paineet kohdilleen, jos puristukset on rajoilla jo ennen tuotakin.

Se kampuran painottaminen ei varmasti ole turhaa.
Kuvasta kattelin. Vähän vaikee tosiaan kyllä hahmottaa todellinen muoto kun ei oo sivusta kuvaa.
Mitähän pirua mä oikein taas horisen...

Heh, niinpä :)
Tossa koneessa on vakiona muistaakseni 11,7 puristukset ja noilla TK männillä se pitäisi nousta sinne 13,5 tienoille jos ei muita muutoksia tee. Vai oliko se nyt ton lohkon koneistuksen kanssa.. No anyway, on noissa aika iso patti vakioon verrattuna. Taitaa olla vielä aavistuksen matalampi helma, eli tossa kuvassa voi männäntappi olla vähän alempana tossa TK:n männässä.
Tallin valaistus on kieltämättä vähän vaiheessa. Mutta siirrettäviä valoja täytyy keräillä tarpeen mukaan lähemmäs ja ledi aikaankin olen siirtymässä. Tosin eikös ne oikeet moottorigurut kynttilän valossa noita kasaile ;)
Ja tämän koneen kohdalla ei niin tarvitse säännöistä välittää..vai tuleeko orgin päiville mahdollisuus tehdä protesti kaverin pyörästä :D

miolta

14.05.15 - klo:21:09 #11 Viimeisin muokkaus: 14.05.15 - klo:21:11 käyttäjältä miolta
Kelit lämpiää..niin myös tunnelma tallissa. Kone on nyt kasassa ja jopa saatu käymään. Välykset männästä kanteen ja venttiileihin tuli tarkistettua. Kyllä sinne ilmaa väliin jää. Tulpasta mäntään jäikin tsekkaamatta, ja kyllähän se mäntä sitten koneen käydessä tulpan elektrodiin hipaisee. Vaikka käsin pyöritellessä sitä ei huomannutkaan. Venyyhän se rauta kierroksilla..
No tuohon löytyy onneksi ratkaisu hrc tulppien muodossa:
http://www.ebay.com/itm/6-UNITS-ORIGINAL-RACING-HRC-SPARK-PLUGS-/151664955712?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item234fef9140&vxp=mtr

Tilasin pari sarjaa peukku_1
No tosissaan, hätäratkaisu oli ottaa vanhoista tulpista tiivisteprikka jo tulpissa olevan lisäksi. Riitti sopivaan välykseen. Joku Yamahan tulppa näyttäisi siltä, että elektrodi on vähän matalampi. Täytyy käydä motonetissa mittailemassa..

Powered by EzPortal