Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.02.12 - klo:22:20
Lainaus käyttäjältä: Ari - 11.02.12 - klo:22:10
Orkkiksella ei kannata lähteä itseään radalle kiusaan
No tiedä sitten miten paljon vakioalustan muokkaamisestakaan on iloa. Ainakin k7 gixerillä ajelee vakioalustalla 14-alkusia Kemoralla ilman, että mopo tekee mitään ylimääräistä. Kuski n. 70kg / 175cm. Isot pojat kuulema ajelis tuolla vakioalustalla 10-alkuisia, joten hiotaan vielä toistaiseksi kuskia ennen alustan viilaamista.
Vakio ärräpärriäkin on niin monenlaisia. Suurimmassa osassa on kuitenkin katuajoon suunnitellut kompromissit alustassa. Jotku kompromissit on lähempänä radalle sopivaa, jotku kauempana.
Riippuu siis ihan täysin siitä minkä painoselle kuskille ja millaselle katuajotyylille minkäkin vakiomopon insinöörit on sattunu arpomaan.
Tokihan se on aivan selvää että joku vanha kokenu kuski ajaa millä tahansa paskavessalla mitä tahansa vauhtia missä tahansa. Mutta ei se silti poista sitä faktaa, että jo pienillä muutoksilla vakioalustasta saa lähtökohtaisesti huomattavasti paremman alottelijankin rata-ajo tarkotuksiin.
Viimeistään siinä vaiheessa kun huomaa vaihtavansa katurenkaat ratarenkaisiin, kannattaa siitä vakiomoposta vaihtaa jouset omaan rata-ajoon sopivaksi. Kuskin ei tarvi olla kaukanakaan inssi katuspeksipainoista kun se saa jo suuren hyödyn sopivista jousista.
Ja vaikka kuski olisi katuspeksipainoissa, niin silti jouset voi rata-ajoon olla ihan perseestä, tai eriparia. Eli toisessa päässä sopiva tai liian löysä tai tiukka, ja samoin toisessa päässä.
Jouset ei paljoo maksa (keula 100-150e pari, perä ~100e, käytettynä voi löytää puoli-ilmaseks), ja varsinkin jos ne vaihtaa viel iskareiden vuosihuollon (mikä on "pakollista" rata-ajoa ajatellen) yhteydessä, niin siitä ei tule mitään lisähintaa työn osalta.
Eli euroihin nähden sopivat jouset on ehdottomasti kaikkein kannattavin ostos mitä harrastelija voi mopoonsa ostaa.
Katuvessoissa on yleensä vaimennukset suunniteltu katukäyttöön. Mikä tarkoittaa sitä että meno ja paluuvaimennuksen keskinäinen suhde rata-ajoa ajatellen on "väärä". Ja myöskin hitaiden ja nopeiden vaimennuksien välinen suhde on "väärä" rata-ajoa ajatellen.
Se ongelma hoituu, harrastajan tasoa ajatellen, helpoiten ja halviten; shimmauttamalla vakioiskareiden vaimennukset rata-ajoon sopivammiksi. Ja jos sen teettää vuosihuollon yhteydessä, niin siitä ei paljoa lisäkuluja synny. Suomessa on pari/muutama asiansa osaava hlö/paja siihen hommaan.
Alottelijankin kannattaa tarkkaan miettii, ajaako sillä vakiovessalla, koska isot pojat pystyis silläkin paskalla ajamaan ihan älyttömän kovaa. Vai lyökö pari hunttii tiskiin (jouset + shimmaus), ja saa alleen parhaassa tapauksessa "aivan eri mopon!"
Vakioalustassa myöskin säätöalueet ei välttämättä edes riitä rata-ajoon. Tai säätöalue voi olla niin onnettoman pieni, että sillä ei ole käytännössä juurikaan mitään vaikutusta vaimennuksen toimintaan, tai sillä ei päästä haluttuun pisteeseen asti.
Siihenkin shimmaus auttaa sitä kautta, että shimmaamisen jälkeen vaimennukset on jo valmiiksi sopivammalla alueella ilman säätämistäkin.
Toinen, pari hunttia kalliimpi, vaihtoehto on vaihtaa vakioalustan sisuskalut, eli kitti keulaan ja perään. Siinä on myös se etu että lähes mikä tahansa alustahuoltoja tekevä mopofirma pystyy ne asentamaan. Eli ei tarvi spesiaaliosaamista kuten shimmaus.
Ja tietty kallein vaihtoehto on ostaa perus ratakeulapamput ja takapamppu. Käytettynä voi saada "halvallakin". Uutena maksaa aika mansikoita, ehkä yht joku +-3000.
Eikä nekään ole vielä edes mitään huippuvehkeitä; jotka taasen sit maksaa ehkä jonku 10000-20000e(?).