Kyllä se vaan niin on, että ei taloakaan rakenneta alkaen katosta, vaan perustat kuntoon, sitten seinät ja sitten vasta katto.
Sama homma toimii kuntoilun kanssa, eli peruskunto pitää ensiksi saada kohdilleen, sitten vauhtikestävyyttä ja sitten maksimia.
Tuollainen Mikon laittama runko toimii hyvin. Tuollaiset matalasykkeen 45 min lenkit itse vetelen yleensä hölkkäillen / juosten. Nuo 1,5 tunnin matalasykkeet poljen maastofillarilla pusikossa. Ja yleensä nuo kovasyketreenit tulee sitten itse ajohommissa, eli enduroa ajamalla.
Nyt kun olin sen liki viisi vuotta pitänyt RR:stä taukoa ja peruskuntoa joutunut ihan tosissaan hinkkaamaan enduroa ja CC:tä varten, niin huomasin että RR:n ajaminen oli kuntoilupuolella ihan leikkiä. Ei meinannut sykkeet edes aluksi nousta ja sitten kun ne sai nousemaan, niin ei ollut mitään ongelmia keskittyä ja ajaa täysiä koko aikaa.
Itsellä nuo sykerajat menee:
120 - 145 peruskuntoalue
145 - 170 vauhtikestävyys
170 - 198 maksimialue
Maitohapporaja on 170 ja maksimit on otettu 198.
Nuo arvot ovat sitten melkolailla kroppakohtaisia, eli ei ole yksiä ja oikeita sykerajoja, jotka toimisivat samanlailla kaikille. Jos haluaa treenata varmuudella oikein, niin sellainen fillariergometri testin tulos kertoo jo noi sykerajat. Ohjelmia löytyy vaikka ja kuinka netistä ja niitä soveltamalla niistä saa itselleen varmasti sopivan.
Ja se miksi RR tuntui leikiltä, niin esim. nyt keväällä ajoin CC -kisan ilman taukoja keskisykkeillä 176, maksimien käydessä 188:ssa, aikaa kisassa meni 2h10min. Endurokisat on yleensä 5h --> 8,5h, joten sen peruskunnon pitää olla pikkasen eri tasolla, kuin RR:ssä.
EDIT: Niin ja sykemittari kannattaa hommata avuksi, sillä kovin usein treenit tulee ilman sitä vedettyä liian kovaa, kun "eihän tällainen hölköttely voi mitään auttaa" -asenne on kovinkin suomalaista. Treeni ei ole ollut hyvä, ellei ole verenmaku suussa koko treenin ajan

Tuosta "harhaluulosta" kannattaa opetella eroon.