Lainaus käyttäjältä: killa - 02.09.14 - klo:09:29
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.09.14 - klo:08:23
Tämä kesken päivän ryhmistä toisiin siirtely on järjestäjällekin melko haasteellinen tehtävä jos lipun ostaneet eivät noudata järjestäjän antamia rajoja.
Ja ymmärtääkseni ORGin Kemoraan asettama nopean ryhmän raja on 1:22. Keskiryhmästä nopeaan ryhmään siirtyminen on vähän stressaava kokemus useimmille, mutta useimmat kaiketi oppii tavoille kun hetken annetaan ottaa "oikeasti nopeista" mallia. .
Enpäs nyt mene vannomaan, että mitä on foorumille kirjotettu ohjeellisesta rajasta, mutta tällä kaudella on taidettu käyttää päivästä riippuen nopean rajana 1:18-1:22. Tästä huolimatta nopeaan on eksynyt myös yli 1:25 aikoja ajelevia kuskeja, jotka ovat tällöin selkeästi väärässä ryhmässä. Sunnuntain ajajakokouksessa sitten erikseen kiristettiin rajaa nopeaan ja pyydettiin kuskeja vaihtamaan lipun keskiryhmään jos eivät aja rajan alle. Tämä tehtiin, koska paikalla oli huomattavan suuri määrä kuskeja (~20kpl), jotka ajoivan alle 1:15 -aikoja.
Lainaus käyttäjältä: killa - 02.09.14 - klo:09:29Olen itse pitänyt ORGin ratapäiviä pääasiassa koulutushenkisinä päivinä, minkä johdosta keskiryhmästä nopeaan siirtyviäkin on takavuosina katsottu ehkä säälien mutta silti sallien.
Orgin ratapäivillä toki järjestetään koulutuksia, mutta ainakaan mulla ei ole varaa katsoa ketään säälien. Jokainen on tervetullut radalle vauhdista riippumatta ja jos jollain on tarve katsoa muita säälien tai muuten arvostellen, neuvoisin ottamaan ison peilin eteen ja miettimään paljonko on varaa arvostella muita. Kuten tiedät, ryhmän vaihto on aina enempi vähempi jännittävä kokemus ja joskus se on edessä joka tapauksessa. Säälin sijasta kannattaisi sekin energia käyttää sen juuri ryhmää vaihtaneen vilpittömään auttamiseen ja neuvomiseen. Tällä tapaa jäisi kaikille parempi mieli.
Lainaus käyttäjältä: killa - 02.09.14 - klo:09:29
Parina viime kesänä on tullut vähän sellainen fiilis että "oikeasti nopeita" nämä nopean ryhmän hitaimmat lähinnä vi***taa. Ehkä nelijako olisi hyvä että kisaa tai kisavauhtia varten reenaavatkin kokisivat saavansa rahalle vastinetta eikä tarvitsisi kiukutella.
Kuten jo pariin kertaan on sanottu, tuota nopean ryhmän rajaa on katsottu sen mukaan kuinka paljon kisakuskeja on mukana. Ja jos tosiaan nopeuserot ovat tästä huolimatta liian isoja, kannattaa tulla avaamaan se suu paikan päällä sen sijaan, että kyräilee vittuuntuneena siellä omassa teltassaan. Paikan päällä kun asiaan vielä voi vaikuttaa. Kuten myös tuossa aiemmin sanoin, ei nelijako toimi jos rata-aikaa on vähän käytössä. Itse ajelin viikonloppuna Kemoralla 1:13 aikaa kusiaisella enkä kokenut nopeuseroja mitenkään ongelmallisiksi. Kyllähän siellä jokusen kerran setin aikana joutui/sai ohittaa, mutta ainakaan itse en huomannut vaarallisen suuria nopeuseroja. Esim. sunnuntaina se 1:18 raja tarkoitti sitä, että nopeimman ja hitaimman ero oli n. 8 sekuntia. Tuolla erolla kierroksella ohitus tulee 9-10 kierroksen jälkeen. Käytännössä siis sama tai pienempi ero kuin kisoissa hitaimman ja nopeimman välillä. Mielestäni tuosta ei hirveästi enää kannata ryhmän nopeushaitaria kiristää. Jos enemmistön mielipide on se, että nopeushajonta on vielä tuossakin tapauksessa liian iso niin laittakaa toki palautetta niin voidaan mahdollisesti vielä korjata tilannetta.
P.S. Tulkaa ens viikonloppuna Botnialle ajamaan. Ei pitäs ainakaan olla ruuhkaa ja sääkin mitä mainioin ennusteiden perusteella.