Ennen kilpailuun osallistumista kannattaa myös varmistaa se, että järjestäjällä on vastuuvakuutus tällaisen kilpailun järjestämiseen. Mikäli vastuuvakuutusta ei ole, kannattaa tarkastaa vastuuhenkilöiden taustat ja taloustilanne, eli onko riskinkantokykyä pahmmimman mahdollisen tapahtuessa. Voi kuulostaa hypoteettiselta teorisoinnilta, mutta tässä kun kolmatta haastehakemusta väsäilen käräjäoikeuteen viime ja edelliskesien ratatöppäilyiden johdosta, niin omat pinkit aurinkolasini olen kyllä pysyvästi kadottanut. Sopupeli ja "kirjoittamattomat säännöt" unohtuvat kyllä just tasan siinä vaiheessa kun hintalapussa on viisi numeroa, kuudesta ja seitsemästä nyt puhumattakaan.
Säännöistä osui silmään vaatimus ettei katupyörässäkään saa olla mitään muuta kuin vettä jäähdytysjärjestelmässä. Allekirjoittaneelle pelkästään tuo olisi esteenä osallistumiselle. En aio ottaa riskiä siitä, että pyörälleni kävisi samalla tavalla kuin painpesurilleni joka yöpakkasilla hajosi.
Ja tuo mahdollinen SML:n asettama kilpailu- ja toimitsijakielto on myöskin melko tehokas allekirjoittaneen suuntaan. Jos sellainen napsahtaisi osallistuessani toimitsijana tai kilpailijana moiseen kisaan, olisi kerhokilpailut ja meidän oma jokkiskisa sitten siinä tai edessä ainakin puheenjohtajan vaihdos yhdistyksessämme.
Toivotaan ettei käy kuten Italialle 40-luvulla kun päättivät hekin vähän sotia ja hyökkäsivät Kreikkaan. Historiankirjoista voi luntata miten siinä sitten kävikään kun soitellen sotaan lähdettiin.
Ja älkööt kukaan ymmärtäkö väärin. Ihan hyvä jos välillä vanhoja virttyneitä rakenteita ravistellaan, siihen syyllistynyt itsekin. Mutta nyt kyllä vaikuttaa melkoisen huonosti valmistellulta. Enempi ollut ehkäpä aatteen paloa ja intoa kuin osaamista. Toivottavasti olen väärässä, tosin melko epäileväinen edelleen oman väärässä olemisenkin suhteen.