Tänään oli mahdollisuus tutustua lyhyesti Kymiringin GP -rataan. Sade valitettavasti katkaisi homman samaan aikaan, kun ensimmäinen vajaa tankillinen oli ajettu, mutta siitä huolimatta 19 kierrosta sai uuden ihmettelyä alle.
Ensi fiilikset radasta on jotain tämmöistä: Rata on todella tekninen ja siellä on aika vähän semmoisia perinteisiä suora-mutka-suora-mutka yhdistelmiä vaan sen sijaan mutkat ketjuttuvat peräkkäin, jonka seurauksena optimaalisen ajolinjan löytäminen ei välttämättä ole ihan itsestään selvää. Lisäksi korkeuserot tuovat aika kivan mausteen ajamiseen, kun pyörä tahtoo tarjota joko keulaa tai perää ilmaan sellaisissa paikoissa, joissa sitä ei normaalisti tapahdu. Videot radasta muuten tasoittaa nuo korkeuserot tyystin ja paikan päällä tuo on kyllä melkoinen vuoristorata.
Tonnarilla tuolla mennään pääasiassa 2 ja 3 -vaihteilla. Lähtösuora on aika vastaava kuin Alastarossa, eli hidas lähtö ja vaihteet ehtii kelata neloselle ennen ykkösen jarrua. Vauhtia tuossa suoralla kertyi n. 230km/h. Nopein mutka taisi olla kakkonen, jossa mennään n. 150km/h polvi maassa. Pääsuoralla sitten vanha Suzuki jaksoi kipittää gepsiin aika tasan 285km/h. Molemmille suorille lähdöt ovat aika hitaita, joten ohitusta hakiessa avauksen merkitys korostuu. Lisäksi pääsuoran avauksessa tullaan nypyn yli, jonka seurauksena pyörä keulii todella helposti liikaa. Nuo nopeudet varmasti nousevat tuosta kisavauhtiin jonkin verran, koska tämä kertainen ajelu oli aika löysin rantein kruisailua reissun luonteen mukaisesti, ja lisäksi radalla oli myös selkeästi hitaampia kuskeja.
Renkaiksi tuonne arvoin MS3/MS4 kombon, koska oli epäilys, että uusi asvaltti voisi olla aika raaka renkaalle. Tämä epäilys osoittautui turhaksi, ja renkaat lähinnä kiillottuivat kulumisen sijaan. Toki pito ei ollut ihan paras mahdollinen ympärillä käynnissä olevien rakennustöiden ja tuulen tuoman pölyn takia, mutta suuria pito-ongelmia ei missään kohtaa ollut. Renkaan perusteella asvaltti vaikuttaa aikalailla samalta kuin Alastaron edellinen pinta, eli pyörän säätöjä joutuu rukkaamaan jonkin verran, että saa renkaan tekemään töitä.
Kaikesta mediaparjauksesta huolimatta ainakin itse tykkäsin tuosta radasta ja sen haastavuudesta. Toivon mukaan tuolla ajetaan myös SM -sarjaa ensi kesänä.
Kuvasta muuten näkee mukavasti miten kierrosaika lähtee kehittymään, kun uudelle radalle menee. Ja tuo käppyrä on siis nopeuskäyrä yhdeltä kierrokselta.