Toukasta perhoseksi

Aloittaja Maria, 06.03.12 - klo:17:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Teemu Tanila

Pari omaa ajatusta mm. tosta vaihteiden käytöstä. Ihan aluksi ja aloittelijalle se samalla vaihteella ajaminen on varmasti ihan hyvä ohje ja idea. Siinä on helpompi silloin keskittyä esim. jarrutuksiin ja hakea tuntumaa kaarteissa ajamiseen.

Se taas että joku junnaa esim. nopeassa ryhmässä samalla vaihteella koko ajan niin menee hiukan erikoiseksi minun mielestäni. Ne vaihteet on pyörässä käyttämistä varten ja kunnon avaukset vaatii sen että pesässä on oikea vaihde. Jos hommassa haluaa koko ajan kehittyä ja saada sitä vauhtia nostettua niin kyllä se pyörän "tekninen" hallinta on aika tärkee juttu. Siis pitää pystyä tekemään useampaa asiaa samaan aikaan kuten esim. jarruttamaan, vaihtamaan vaihteita, mahdollisesti kytkimellä joskus hiukan avittamaan ja vielä (ylä)kroppaa siirtämään. Motoriikka kehittyy pikkuhiljaa ja jossain vaiheessa homma alkaa tulla selkäytimestä.

Turhia toimintoja ja liikkeitä ei pidä tehdä mutta ei pitäis imho myöskään rajoittaa sitä tekemistä liikaa, siinä alkaa pian ihan suotta pelkäämään sitä suorittamista ja kaikenlaista extra ohjelmaa. Pyörälle pitää antaa kunnolla runtua ja käyttää sen ominaisuuksia hyödyksi. Mutta tosiaan niin alussa kannattaa varmasti pitää homma yksinkertaisena ja siitä pikkuhiljaa laajentaa repertuaaria kun alkaa luottoa tulla lisää. Alkaa vaikkapa käyttämään sen yhden vaihteen sijaan kahta eri vaihdetta ja sitä rataa.

Teemu

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.03.12 - klo:22:49
Oli se kusiainen tai tonnari, niin molemmilla on sama ongelma; vain yksi vaihde; on liian pieni pariin mutkaan, ja liian suuri pariin mutkaa, ja sopiva vain pariin mutkaan. Jolloin mopo käyttäytyy kaikissa mutkissa avauksissa jarruissa kaasun suhteen ihan eri tavalla, ja turhaan vaikeuttaa nyybän taapertamista.
Se että parilla pitkällä suoralla vaihtaa vaihdetta, ei vaikeuta sitä suora-ajoa, mutta helpottaa sitä mutka-ajamista.
Turha räplääminen on sit taas ihan eri asia, kuin pari vaihtamista per kierros.

Lupaan ajaa vakiovälitteisellä tuhatkuutioisella pyörällä yhdellä vaihteella nopeamman kierrosajan Alastarolla ensi kesänä kuin mikä on oma rataennätyksesi tähän saakka (eli alle 1:30). Vakiovälityksellä olevalla R1:llä ykkösen huiput ovat n. 170 km/h, kakkosella mennään 200:n korville, luultavimmin jonkun matkaa yli. Pääsuoralla minulla ei kovinkaan paljoa yli 200 km/h ollut todellinen nopeus omalla henkilökohtaisella ennätyskierroksellani (1:26.0).

Omallani, jossa on tiheämmät välit, olen ajanut ratakierroksen alle 1:30 kolmosella. Hieman se buuaa Las Palmasissa ja viimeisessä mutkassa, muutoin ei mitään ongelmia. Pääsuoralla käväisee rajoittaa vasten.

Uskaltaisin epäillä, näkemättäkin, ettei nimimerkki Maria ole vielä sillä tasolla, että ajaa paukuttelisi alle 1:30:n aikoja omalla pyörällään. Voin olla toki väärässä ja hän korjatkoon jos näin on. Jos näin on, niin YCC:n kisoissa sijoittuisi sinne puolen välin kantturoille.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 08.03.12 - klo:09:17
Pari omaa ajatusta mm. tosta vaihteiden käytöstä. Ihan aluksi ja aloittelijalle se samalla vaihteella ajaminen on varmasti ihan hyvä ohje ja idea. Siinä on helpompi silloin keskittyä esim. jarrutuksiin ja hakea tuntumaa kaarteissa ajamiseen.
Teemu

Lyhensin pitkää lainausta, mutta olen samaa mieltä kanssasi. Vaihteita on järkevää käyttää siinä vaiheessa kun kehitys on sillä tasolla, että niiden käyttö ei enää aiheuta haittaa muuhun ajamiseen. Tuo yhdellä vaihteella nopeassa ajaminen oli vain esimerkki siitä, että vaihtojen määrä ja oikealla vaihteella oleminen ei harrastelijavauhdeissa vaikuta kierrosaikaan niin paljon kuin äkkiseltään kuvittelisi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 08.03.12 - klo:08:15
Ootko sä murmela millon viimeks ajanu tonnaria? Hitaan ja keskinopean (ja miksei nopeankin) vauhtiin riittää ihan loistavasti yksi vaihde. En ymmärrä sitäkään miksi suoralla pitäisi vaihtaa yksi isommalle ja takaisin pienemälle jos se alkuperäinen vaihdekin riittää. Tonninen kulkee kuitenkin kolmosella jo sen reilu 200, joten ei pitäisi siitäkään olla ihan heti kiinni. Lähinnä turha vaihteiden vekslaaminen häiritsee ajamista. Ai mistäkö tiedän? "Muutamaa" aloittelijaa olen radalla seurannut viimekin kesänä koko päivän ihan lähietäisyydeltä, enkä muista yhtään tapausta, joka olisi ajanut paremmin vekslaamalla turhaan vaihdeaskia kuin yhdellä vaihteella ilman jarruja rataa kiertäen.
Viime kesänä viimeksi ajoin tonnarilla.
Ja missasit pointin ihan täysin. En esim missään vaiheessa sanonut että niitä vaihteita pitäis vekslata suoralla eestaas.
Enkä sanonu että niitä pitäis vekslata turhaan.
Ainoat vaihtoehdot ei ole turha räpeltäminen tai nolla vaihtoa. Ethän sinäkään valitse noista kahdesta vaan noiden kahden välistä.
Eli tarkoitukseen soveltuvasti mahdollisimman pieni määrä vaihtoja, jolloin ajaminen on helpointa siltä osin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 08.03.12 - klo:10:22
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.03.12 - klo:22:49
Oli se kusiainen tai tonnari, niin molemmilla on sama ongelma; vain yksi vaihde; on liian pieni pariin mutkaan, ja liian suuri pariin mutkaa, ja sopiva vain pariin mutkaan. Jolloin mopo käyttäytyy kaikissa mutkissa avauksissa jarruissa kaasun suhteen ihan eri tavalla, ja turhaan vaikeuttaa nyybän taapertamista.
Se että parilla pitkällä suoralla vaihtaa vaihdetta, ei vaikeuta sitä suora-ajoa, mutta helpottaa sitä mutka-ajamista.
Turha räplääminen on sit taas ihan eri asia, kuin pari vaihtamista per kierros.

Lupaan ajaa vakiovälitteisellä tuhatkuutioisella pyörällä yhdellä vaihteella nopeamman kierrosajan Alastarolla ensi kesänä kuin mikä on oma rataennätyksesi tähän saakka (eli alle 1:30). Vakiovälityksellä olevalla R1:llä ykkösen huiput ovat n. 170 km/h, kakkosella mennään 200:n korville, luultavimmin jonkun matkaa yli. Pääsuoralla minulla ei kovinkaan paljoa yli 200 km/h ollut todellinen nopeus omalla henkilökohtaisella ennätyskierroksellani (1:26.0).

Omallani, jossa on tiheämmät välit, olen ajanut ratakierroksen alle 1:30 kolmosella. Hieman se buuaa Las Palmasissa ja viimeisessä mutkassa, muutoin ei mitään ongelmia. Pääsuoralla käväisee rajoittaa vasten.

Uskaltaisin epäillä, näkemättäkin, ettei nimimerkki Maria ole vielä sillä tasolla, että ajaa paukuttelisi alle 1:30:n aikoja omalla pyörällään. Voin olla toki väärässä ja hän korjatkoon jos näin on. Jos näin on, niin YCC:n kisoissa sijoittuisi sinne puolen välin kantturoille.
Alastarossa pääsuoralla yks isompi, palmasin jarrussa yks pienempi, palmasin avauksessa yks isompi, lemminkäisen jarrussa yks pienempi.
Neljä vaihtoo suorilla per kierros, onko liian vaikeeta helpottaa mutka-ajoo?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.03.12 - klo:12:48
Alastarossa pääsuoralla yks isompi, palmasin jarrussa yks pienempi, palmasin avauksessa yks isompi, lemminkäisen jarrussa yks pienempi.
Neljä vaihtoo suorilla per kierros, onko liian vaikeeta helpottaa mutka-ajoo?

Siinä on edelleen neljä tapahtumaa ylimääräistä ohjelmaa aloittelijalle. Jos minä pääsen nopeammin vaihtamatta kuin sinä vaihdellen, niin kai siinä itse ajolinjoissa on vielä jonkun verran parannettavaa?

En usko, että nimimerkki Maria ajaisi sinua nopeampaa tai ajaisi edes alle 1:40. Tuolloin on parempi keskittyä pariin olennaiseen asiaan ja kun ne alkavat olemaan hanskassa, seuraaviiin.

Juupas-eipäs -keskustelua en jaksa aiheesta käydä. Tee sinä itse miten sinusta hyvälle tuntuu ja minä koulutan koulutettaviamme miten meistä sen kuuluu tapahtua. Kerhokisoissa voidaan sitten katsoa kenen tapa toimia oli oikein. Jonkun tapa on lukea teoriaa, toisen tapa on treenata, kolmas käy sitten töissä ja rakennuttaa Vehniäisellä viimeisen päälle olevan kilpurin ja neljäs tekee jotain muuta mistä viidennellä ei ole tietoakaan.

Rata-ajokurssin teorialla 14.4 on mahdollisuus tutustua Karin ajatuksiin ja viikkoa myöhemmin rata-ajon alkeet -kurssilla käydään sitten allekirjoittaneen ajatuksia läpi. Jokainen kouluttajistamme on joskus ollut podiumilla, jotkut vähän haastavimmissa kisoissa, toiset vähemmän.

15.5 on kerhokisa ja voidaan siellä kokeilla kumman metodit toimivat käytännössä paremmin. Tarpeen vaatiessa pyöräni on likipitäen sama kuin omasi (ZX6R vm. 2005) ja elopainossakaan ei taida olla merkittävää eroa (n. 85 kg). On tosin mahdollista, että ajan sen kisan GP450 -pyörällä, joten tuo edellä mainittu kokeilu voi siirtyä sitten heinä- tai syyskuun kerhokisaan. YCC:n kisat ajan kyllä sitten ihan omalla pyörälläni.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

murmela

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 08.03.12 - klo:13:19
Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.03.12 - klo:12:48
Alastarossa pääsuoralla yks isompi, palmasin jarrussa yks pienempi, palmasin avauksessa yks isompi, lemminkäisen jarrussa yks pienempi.
Neljä vaihtoo suorilla per kierros, onko liian vaikeeta helpottaa mutka-ajoo?

Siinä on edelleen neljä tapahtumaa ylimääräistä ohjelmaa aloittelijalle. Jos minä pääsen nopeammin vaihtamatta kuin sinä vaihdellen, niin kai siinä itse ajolinjoissa on vielä jonkun verran parannettavaa?

En usko, että nimimerkki Maria ajaisi sinua nopeampaa tai ajaisi edes alle 1:40. Tuolloin on parempi keskittyä pariin olennaiseen asiaan ja kun ne alkavat olemaan hanskassa, seuraaviiin.

Juupas-eipäs -keskustelua en jaksa aiheesta käydä. Tee sinä itse miten sinusta hyvälle tuntuu ja minä koulutan koulutettaviamme miten meistä sen kuuluu tapahtua. Kerhokisoissa voidaan sitten katsoa kenen tapa toimia oli oikein. Jonkun tapa on lukea teoriaa, toisen tapa on treenata, kolmas käy sitten töissä ja rakennuttaa Vehniäisellä viimeisen päälle olevan kilpurin ja neljäs tekee jotain muuta mistä viidennellä ei ole tietoakaan.

Rata-ajokurssin teorialla 14.4 on mahdollisuus tutustua Karin ajatuksiin ja viikkoa myöhemmin rata-ajon alkeet -kurssilla käydään sitten allekirjoittaneen ajatuksia läpi. Jokainen kouluttajistamme on joskus ollut podiumilla, jotkut vähän haastavimmissa kisoissa, toiset vähemmän.

15.5 on kerhokisa ja voidaan siellä kokeilla kumman metodit toimivat käytännössä paremmin. Tarpeen vaatiessa pyöräni on likipitäen sama kuin omasi (ZX6R vm. 2005) ja elopainossakaan ei taida olla merkittävää eroa (n. 85 kg). On tosin mahdollista, että ajan sen kisan GP450 -pyörällä, joten tuo edellä mainittu kokeilu voi siirtyä sitten heinä- tai syyskuun kerhokisaan. YCC:n kisat ajan kyllä sitten ihan omalla pyörälläni.

Eli jos nyt oikein noita sun "Juupas-eipäs -keskustelua en jaksa aiheesta käydä"-jaaritteluja tulkitsin, niin mielestäsi mutkajamisesta ei ole syytä tehdä alottelijalle helpompaa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Maria

Se oli virhe, että lannistuin henkisesti ja jäin tarpeettoman pitkäksi aikaa jurnuttamaan kuin lobotomiatoipilas vakionopeudensäädin päällä.
(en nimittäin pysty sanomaan, mitä olisin oppinut toisella tai kolmannella ratapäivällä) :-[

Mutta niille ensimmäisille kierroksille ohjeet annettiin oikeaan osoitteeseen.
Kyllä minulla meni touhuaminen kokemattomuuteni takia turhan kiireiseksi varsinkin suorien päässä.

Aloituskierroksista en edes muistanut muuta kuin jännityksen koko päivää kohtaan.
En meinannut ensin pysyä possujunan mukana, mutkat olivat tiukempia kuin olin osannut odottaa.
Keskityin enemmän lohduttelemaan ja tsemppaamaan itseäni kuin ajamaan.

Sketsiainekset siitä päivästä saisi.

Kun kouluttaja sitten ajoi perässäni, muistelin vain vähän niitä possujunassa neuvottuja ajolinjoja, minusta tuntui järkevältä soveltaa,
kun pitihän sitä mahtua muiden sekaan, otin totta kai huomioon myös ohittelijat, kun en ymmärtänyt kuinka nopeasti he katosivat "minun tilastani".
Siinä alkuhämmingissä jarrutellessa ja korjaillessa ihan tosi turhaa edes miettiä, saati sitten vaihtaa, vaihdetta.

Vauhti kuivui tehokkaasti kasaan mutkissa, kun oman hääräilynsä keskelle lisäsi ajatuksen siitä, että nolotti kun muut näkivät, miten huono olen.
Kun olisi pitänyt jo tulla mutkasta ulos, minä vielä tein muistiinpanoja, miten mutkaan olisi pitänyt tulla.
Ja sitten taas kiireesti kiihdytys ennen seuraavaa mutkaa.
Ei ihme, että neuvottiin tekemään toisin.

Hyvät neuvot vaan eivät tätä koteloa miellyttäneet, koska omalta osaltaan räjäyttivät silmille oman ajotaidon nollatason.
Mitä siihen ihan tosissaan enää jäi, kun kaikki oli kiellettyä - istua kyydissä  popcorn_gif

Eipä silti, se vauvankengissäkään harjoittelu hukkaan mennyt. Jo ensimmäisen ratapäivän jälkeen kun ajelehti kotiin, niin oli muuttunut ihan kummallisen vaivattomaksi eteneminen. Kaikkinainen havainnointikin niin kirkasta, että oikein pisti miettimään, missä umpiossa sitä siihen asti oli sytkytellyt.

Olisin takuulla ilman radalla käyntiä pasauttanut hirveen samaisen päivän iltana. Ilta-aurinko, korkeat pensaikot. Radalta jäi sellainen "jännitys" rankaan, että kaikki otettava koko ajan huomioon ja toisaalta sitten taas keskittyminen oli hyvin leppoisaa, koska autolla ajaminen maantiellä ei vaadi yhtään mitään verrattuna pyörällä ajamisen opetteluun radalla. Jarrutin jo ennen kuin näin miksi ja ehdin hyvin katsoa minne väistän. Ei vaikuttanut uhkaavalta koko tilanne. Hyvin oli aikaa lausua kaksi kaunista sanaakin. Ehkä minuutin päästä siitä, kun hirvi konkkelehti vaaksan päässä puskurin kulmasta, oli ajettava parkkiin, kun alkoi kädet täristä hartioista asti. Joo,  offtopic_1 kaukana aiheesta.

Saapa nähdä millaisista arviointivirheistä ja oppimismetodien puutteista sitä ensi talvena kirjoittelee.

Fasu

Älä Maria hätäile! Opin tällä vuosikymmenellä uuden sivistyssanan -itsesuojeluvaisto- ja ajelen perässä, niin ei tule orpo olo kummallekkaan. peukku_1
VV

Maria

 peukku_1 Sillä ehdolla VV ajelet mun perässä, että potkit kunnolla.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.03.12 - klo:15:03
Eli jos nyt oikein noita sun "Juupas-eipäs -keskustelua en jaksa aiheesta käydä"-jaaritteluja tulkitsin, niin mielestäsi mutkajamisesta ei ole syytä tehdä alottelijalle helpompaa?

Se on (pääsääntöisesti) helpompaa kun on vähemmän ohjelmaa, tässä tapauksessa vaihteiden vaihtamisia. Osa meistä kykenee puhumaan kännykkään, säätämään radiota ja keskustelemaan vieruskaverin kanssa samaan aikaan kun ajaa kilpaa rallia, valtaosa ei.

Mutta kuten aikaisemmin jo todettu, tee sinä omalla tyylilläsi, minä teen omallani. Itse kysyn pääsääntöisesti mieluummin neuvoa itselleni haastaviin oikeudellisiin ongelmiin kyseisen alan professoreilta kuin oikeustradenomeilta ja pyöräpuolella uskon enemmän MM-, PM-, ja SM-tasolla menestyneiden kuljettajien neuvoihin kuin muutaman vuoden radalla käyneiden katukuskien neuvoihin vaikka oikeustradenomi olisikin lukenut jonkun mielenkiintoisen kirjan tai katukuski perehtynyt rata-ajon teoriaan kirjojen kautta hyvinkin syvällisesti.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

murmela

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 08.03.12 - klo:17:58
Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.03.12 - klo:15:03
Eli jos nyt oikein noita sun "Juupas-eipäs -keskustelua en jaksa aiheesta käydä"-jaaritteluja tulkitsin, niin mielestäsi mutkajamisesta ei ole syytä tehdä alottelijalle helpompaa?

Se on (pääsääntöisesti) helpompaa kun on vähemmän ohjelmaa, tässä tapauksessa vaihteiden vaihtamisia.

Mutta eihän niitä vaihteita mutkassa vaihdeta, vaan kauan enne mutkaa, tai mutkan jälkeen?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Maria - 08.03.12 - klo:15:13
Kun kouluttaja sitten ajoi perässäni, muistelin vain vähän niitä possujunassa neuvottuja ajolinjoja, minusta tuntui järkevältä soveltaa,

Joskus possujuniakin vetäneenä voisin uskaltaa sanoa, että jos haluat oppia ajamaan mahdollisimman nopeasti (en tarkoita kierrosaikaa vaan oppimisprosessin nopeutta), niin suosittelisin unohtamaan possujunat ja menemään sellaiselle kurssilla, jossa saat henkilökohtaista opetusta vähintään sen 20-30 % radalla käyttämästäsi ajasta.

Possujuna sopii johonkin radan esittelyyn, mutta koulutusmetodiksi sellaisesta ei ole missä yksi ajaa edellä ja 20-30 muuta jonossa perässä.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.03.12 - klo:18:03
Mutta eihän niitä vaihteita mutkassa vaihdeta, vaan kauan enne mutkaa, tai mutkan jälkeen?

Siitäkin huolimatta ohjelmaa tulee. Kuski joutuu miettimään: "mitä seuraavaksi teen" ja se sotkee itse mutkaan tähtäämisen suunnittelua ja ajoasennon vaihtoa (joka kannattaa tehdä jo suoralla, ei mutkassa) jne.

Mutta oikeasti, tee kuten haluat. Minä etenen omien kouluttavien kanssa askel kerrallaan ja ainakin nyt kun on kolmea kouluttanut ja tuloskehitystä katsonut, niin näyttäisi toimivan ja vauhti kasvaa huomattavasti keskivertoharrastajaa nopeammin.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Maria

08.03.12 - klo:18:52 #44 Viimeisin muokkaus: 08.03.12 - klo:19:55 käyttäjältä Maria
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 08.03.12 - klo:18:03
suosittelisin unohtamaan possujunat ja menemään sellaiselle kurssilla, jossa saat henkilökohtaista opetusta vähintään sen 20-30 % radalla käyttämästäsi ajasta.

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 08.03.12 - klo:18:08
Minä etenen omien kouluttavien kanssa askel kerrallaan ja ainakin nyt kun on kolmea kouluttanut ja tuloskehitystä katsonut, niin näyttäisi toimivan ja vauhti kasvaa huomattavasti keskivertoharrastajaa nopeammin.

Voisitko laittaa infoa/linkkiä kursseista? Onko jokin kierrosaika-raja, että pääsee koulutettavaksi? (sikäli mikäli tässä oli kyse muista kuin mistä on jo ollutkin puhetta)

Powered by EzPortal