Alastaro-dataa

Aloittaja slowrider, 10.06.12 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 29.08.13 - klo:10:12
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 29.08.13 - klo:09:32
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 29.08.13 - klo:08:59
Onko Janilla Alastarosta RaceChronolla otettuja sektoreita? Näkis vähän, että missä jään tonnisella kaikkein eniten, vai tuleeko tasaisesti takkiin joka puolella?

On mulla niiltä kauden kahdelta ekalta päivältä, mutta niissä ei ajat ole mitään kummoisia, muistaakseni 1:25 -alkuisia ekalta päivältä ja toiselta 1:24,8... Eli niistä ei varmaankaan paljoa lämpöä kenellekään ole.

Just hyviä aikoja vertailuun. 1.25.4 itsellä, joten näkis vähän että missä on eniten nipistettävää. Talven ehtii sitten hautoa ajolinjoja ja seurata tulevat 38 sivua Alastarovääntöä. Sitten vaan heti keväästä 23.xx

Laittelin mailiin kierroksen, valitettavasti suurimmassa osassa oli ollut huono GPS -yhteys ja aika sahalaistasta oli data. Tuo kierros oli muistaakseni joku 1:25,5 paikkeilla. Jos nyt ei muuta, niin ainakin näkee missä tonnari vs. kusiainen eroaa noissa vauhdeissa.

Tarttee varmaan siirtää se mokkula takakatteen päälle, niin saa paremman signaalin. Sekä koittaa käydä vielä tälle kesää kerran Alastarolla kurvailemassa, se rata kun on mulle ollut jostain syystä aina hankala....
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 30.08.13 - klo:07:42
Kertoo ainakin sen, että tuollaisia 1:25 huitteilla olevia kierroksia pystyy ajamaan ihan miten sattuu roiskimalla, avaamatta kaasua ollenkaan tahi mutkat läpi rullailemalla.
Olen täysin samaa mieltä. Se mitä olen datoja tutkaillut, niin vasta vauhdissa alastaro 21-22 alkaa oleen ajossa jotain järkeä/ tasaista rutiinia/ sitä ei pysty ajaan sinneppäin roiskimalla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 30.08.13 - klo:07:51
Huomio: Jarrut tasan yhtä kovat kaikilla, mulla vaan usein aikaisessa. Käppyröiden kulmakertoimet identtiset niissä.
Riippuu siit mitä pitää yhtä kovana/ paljoko se sisältää toleranssia. Tosta nopeuskäppyrästä on aika vaikee nähdä erot mitä jarruissa on.
Tossa esim sun ja mun hidastuvuudet.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 30.08.13 - klo:10:08
Lainaus käyttäjältä: app - 30.08.13 - klo:07:51
Huomio: Jarrut tasan yhtä kovat kaikilla, mulla vaan usein aikaisessa. Käppyröiden kulmakertoimet identtiset niissä.
Riippuu siit mitä pitää yhtä kovana/ paljoko se sisältää toleranssia. Tosta nopeuskäppyrästä on aika vaikee nähdä erot mitä jarruissa on.
Tossa esim sun ja mun hidastuvuudet.

Saisko tohon vielä lätkästyä mut päälle? Mulla kuitenkin parissa paikkaa aika selvästi kovemmat suoranopeudet. Tosin jarrumerkkikin aiemmalla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

30.08.13 - klo:13:19 #259 Viimeisin muokkaus: 30.08.13 - klo:13:22 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 30.08.13 - klo:11:40
Lainaus käyttäjältä: murmela - 30.08.13 - klo:10:08
Lainaus käyttäjältä: app - 30.08.13 - klo:07:51
Huomio: Jarrut tasan yhtä kovat kaikilla, mulla vaan usein aikaisessa. Käppyröiden kulmakertoimet identtiset niissä.
Riippuu siit mitä pitää yhtä kovana/ paljoko se sisältää toleranssia. Tosta nopeuskäppyrästä on aika vaikee nähdä erot mitä jarruissa on.
Tossa esim sun ja mun hidastuvuudet.

Saisko tohon vielä lätkästyä mut päälle? Mulla kuitenkin parissa paikkaa aika selvästi kovemmat suoranopeudet. Tosin jarrumerkkikin aiemmalla.

Lisättynä sun neliraaja-halvaus-sähkö-rollaattori-mummo-jarrut.

Nopsaan kattoen toi sun kierrosaika kuoli lopullisesti tohon vauhtivasurin jarrun lirutteluun.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 30.08.13 - klo:13:19
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 30.08.13 - klo:11:40
Lainaus käyttäjältä: murmela - 30.08.13 - klo:10:08
Lainaus käyttäjältä: app - 30.08.13 - klo:07:51
Huomio: Jarrut tasan yhtä kovat kaikilla, mulla vaan usein aikaisessa. Käppyröiden kulmakertoimet identtiset niissä.
Riippuu siit mitä pitää yhtä kovana/ paljoko se sisältää toleranssia. Tosta nopeuskäppyrästä on aika vaikee nähdä erot mitä jarruissa on.
Tossa esim sun ja mun hidastuvuudet.

Saisko tohon vielä lätkästyä mut päälle? Mulla kuitenkin parissa paikkaa aika selvästi kovemmat suoranopeudet. Tosin jarrumerkkikin aiemmalla.

Lisättynä sun neliraaja-halvaus-sähkö-rollaattori-mummo-jarrut.

Nopsaan kattoen toi sun kierrosaika kuoli lopullisesti tohon vauhtivasurin jarrun lirutteluun.

Nopeet mutkat on pelottavia ja tohon vasuriin on sisäänmenolinja mulla muutenkin joka toisella kieroksella hukassa. En tiedä miks toi on niin vaikee paikka itelle. Maksimihidastuvuudesta taitaa nähdä ton keulan öljyn vajauksen kun ei pääse lähellekään sua ja Aria. Ton kovempaa ei vaan pystyny jarruttamaan kun perä nous maasta irti. Toki monessa paikkaa on jarrussa varaa kiristää ihan pirusti kuskistakin, mutta lyhyet jarrut jää torspoiksi kun ei ole rutiinia ja aloitus on liian hidas. Toisena syynä perän nousuun voi tietty olla liian pysty ajoasento jarruissa.

Sinänsä jännä, että jarruissa mulla on noin paljon varaa kiriä ja siitä huolimatta suurin osa nopeeta ryhmää tuli viime kesänä perä edellä vastaan jarruissa. Mitäs muuten luulet, että kiekka olis ollu ilman vasurin liruttelua?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 30.08.13 - klo:21:48
Nopeet mutkat on pelottavia ja tohon vasuriin on sisäänmenolinja mulla muutenkin joka toisella kieroksella hukassa. En tiedä miks toi on niin vaikee paikka itelle. Maksimihidastuvuudesta taitaa nähdä ton keulan öljyn vajauksen kun ei pääse lähellekään sua ja Aria. Ton kovempaa ei vaan pystyny jarruttamaan kun perä nous maasta irti. Toki monessa paikkaa on jarrussa varaa kiristää ihan pirusti kuskistakin, mutta lyhyet jarrut jää torspoiksi kun ei ole rutiinia ja aloitus on liian hidas. Toisena syynä perän nousuun voi tietty olla liian pysty ajoasento jarruissa.

Sinänsä jännä, että jarruissa mulla on noin paljon varaa kiriä ja siitä huolimatta suurin osa nopeeta ryhmää tuli viime kesänä perä edellä vastaan jarruissa. Mitäs muuten luulet, että kiekka olis ollu ilman vasurin liruttelua?

Datoista veikaten; kymmenys jarrussa, kymmenys mutkassa, kymmenys avauksessa, eli tommonen 0.3 sekkaa abaut omaan tasoos verrattuna. Reilu puol sekkaa 21.5 vauhtiin verrattuna. Vajaa sekka ufo-vauhtiin verrattuna.

Se ett miks jengi tulee perrs eeltä vastaan, voinee johtua siitä ett sulla on erittäin napakka jarrun alotus vaikka teho puuttuukin. Se tekee jo ihan saatanasti noissa vauhdeissa. Ku iso osa siel nopeessa ei osaa jarruttaa ollenkaan, varsinkaan tonnarikuskit.
Jos sä saat viel alotustehon edes vähä kohilleen, niin kierrosaika tippuu välittömästi sekunnin. Ja joudut siirtään jarrumerkkii, niin toisen sekunnin.
Tämä siis sillä edellytyksellä ett sun pakasta ei hajoo joku muu osa.
Helpot kaks sekunttii.  :)

Mä kyl veikkaisin ett noilla jarrutehoilla toi perän nousu johtuu yksinkertasesti siitä ett sul on paino jarrussa ihan liian eessä.
Ja päivastoin jos sä olet riittävän pystyssä niin ilmanvastus kampee ihan huolella persettä alaspäin varsinkin satkun parin nopeuksissa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 30.08.13 - klo:23:24
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 30.08.13 - klo:21:48
Nopeet mutkat on pelottavia ja tohon vasuriin on sisäänmenolinja mulla muutenkin joka toisella kieroksella hukassa. En tiedä miks toi on niin vaikee paikka itelle. Maksimihidastuvuudesta taitaa nähdä ton keulan öljyn vajauksen kun ei pääse lähellekään sua ja Aria. Ton kovempaa ei vaan pystyny jarruttamaan kun perä nous maasta irti. Toki monessa paikkaa on jarrussa varaa kiristää ihan pirusti kuskistakin, mutta lyhyet jarrut jää torspoiksi kun ei ole rutiinia ja aloitus on liian hidas. Toisena syynä perän nousuun voi tietty olla liian pysty ajoasento jarruissa.

Sinänsä jännä, että jarruissa mulla on noin paljon varaa kiriä ja siitä huolimatta suurin osa nopeeta ryhmää tuli viime kesänä perä edellä vastaan jarruissa. Mitäs muuten luulet, että kiekka olis ollu ilman vasurin liruttelua?

Datoista veikaten; kymmenys jarrussa, kymmenys mutkassa, kymmenys avauksessa, eli tommonen 0.3 sekkaa abaut omaan tasoos verrattuna. Reilu puol sekkaa 21.5 vauhtiin verrattuna. Vajaa sekka ufo-vauhtiin verrattuna.

Se ett miks jengi tulee perrs eeltä vastaan, voinee johtua siitä ett sulla on erittäin napakka jarrun alotus vaikka teho puuttuukin. Se tekee jo ihan saatanasti noissa vauhdeissa. Ku iso osa siel nopeessa ei osaa jarruttaa ollenkaan, varsinkaan tonnarikuskit.
Jos sä saat viel alotustehon edes vähä kohilleen, niin kierrosaika tippuu välittömästi sekunnin. Ja joudut siirtään jarrumerkkii, niin toisen sekunnin.
Tämä siis sillä edellytyksellä ett sun pakasta ei hajoo joku muu osa.
Helpot kaks sekunttii.  :)

Mä kyl veikkaisin ett noilla jarrutehoilla toi perän nousu johtuu yksinkertasesti siitä ett sul on paino jarrussa ihan liian eessä.
Ja päivastoin jos sä olet riittävän pystyssä niin ilmanvastus kampee ihan huolella persettä alaspäin varsinkin satkun parin nopeuksissa.

Voi olla, että paino oli liian edessäkin, mutta keulaöljyn vajaus varmasti aiheuttaa liian nopean keulan painumisen. Kysäse Mikko K:lta dataa, että kuinka paljon kovempaa se on jarruttanu Alastarossa nyt kun keulassa oli oikee määrä öljyä. Ensi kesän teema meikäläisellä lienee jotain "Kusiaisella yhtä kovaa kuin tonnarilla". Jarruista ja mutkanopeudesta saanee aika paljon aikaa pois. Avaukset luulen osaavani suht tontille, kun en vaan aja avauslinjaa liian tiukkana.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 30.08.13 - klo:23:38
Voi olla, että paino oli liian edessäkin, mutta keulaöljyn vajaus varmasti aiheuttaa liian nopean keulan painumisen.
Ei se 10-20mm vajaus vaikuta käytännössä mitään keulan reagointinoputeen. Ainoastaan pohjaamisherkkyys vähän lisääntyy. Ja sen pohjaamisen sä oisit kyl huomannu, koska keula luikertelis joka jarrussa, ja kovissa jarruissa niin paljo ett ajamisesta ei tuu juurikaan mitään varsinkaan alastaron pomppulinnassa.

Ilmajousen voima normaalisti on joku tyyliin 15 kg per pamppu, eli 30kg per keula. Ja se max on vasta sillon ku keula pohjaa. Ja tollakin saa jo jotain 2 baarin öljynpaineen stefalle.
Kun mietit paljoko mopo ja kuski painaa, 250-300kg, niin huomaat ett toi ilmajousi on vasta se viimenen niitti mikä käytetään sillon ku oikeesti jarrutetaan max teholla. Ja käytännössä kaikki kuorma on jousilla niin kauan ku joustoa riittää.

Ja myöskin jos öljyä vähennetään vs normipinta, niin sitä saa vähentää ihan helvetisti ett se käytännössä vaikuttaa yhtään mitään. Eri asia on sit se kun öljyä lisätään.

Usot sie? Vai väitäkkö edelleen; keula paska, sinä hyvä?  :)
Toki voihan olla ett sulla oli liian löysät jouset, ja painauma päin hel****iä, vink vink?  ;)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Cat

Pampuista puheen ollen, eikös sulla ole murmis 6RR takaiskari? Onko sulla vakio jousi, eli 105nm?

Nitrous

31.08.13 - klo:00:17 #265 Viimeisin muokkaus: 31.08.13 - klo:00:19 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.08.13 - klo:00:00
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 30.08.13 - klo:23:38
Voi olla, että paino oli liian edessäkin, mutta keulaöljyn vajaus varmasti aiheuttaa liian nopean keulan painumisen.
Ei se 10-20mm vajaus vaikuta käytännössä mitään keulan reagointinoputeen. Ainoastaan pohjaamisherkkyys vähän lisääntyy. Ja sen pohjaamisen sä oisit kyl huomannu, koska keula luikertelis joka jarrussa, ja kovissa jarruissa niin paljo ett ajamisesta ei tuu juurikaan mitään varsinkaan alastaron pomppulinnassa.

Ilmajousen voima normaalisti on joku tyyliin 15 kg per pamppu, eli 30kg per keula. Ja se max on vasta sillon ku keula pohjaa. Ja tollakin saa jo jotain 2 baarin öljynpaineen stefalle.
Kun mietit paljoko mopo ja kuski painaa, 250-300kg, niin huomaat ett toi ilmajousi on vasta se viimenen niitti mikä käytetään sillon ku oikeesti jarrutetaan max teholla. Ja käytännössä kaikki kuorma on jousilla niin kauan ku joustoa riittää.

Ja myöskin jos öljyä vähennetään vs normipinta, niin sitä saa vähentää ihan helvetisti ett se käytännössä vaikuttaa yhtään mitään. Eri asia on sit se kun öljyä lisätään.

Usot sie? Vai väitäkkö edelleen; keula paska, sinä hyvä?  :)
Toki voihan olla ett sulla oli liian löysät jouset, ja painauma päin hel***tiä, vink vink?  ;)

En missään vaiheessa ole yrittänyt väittää itteeni hyväks. Nippanappa ehkä kerhoon keskinkertaiset on kompetenssia. Alastarossa toi keula pohjas, mutta ei niin, että siitä olisi ollut ongelmaa. Kemorassa jäi keulaa käyttämättä. Mikko sai koko keulan käytettyä myös Kemorassa vaikka öljyn pinta oli paljon korkeemmalla, eli tekee jotain meikäläistä paremmin. Keulajouset ei kyllä ollu ainakaan löysän puolella tälläselle riisikepille. Toisessa putkessa 10,5 ja toisessa 10. Ton öljyn pinnan vaikutusta maksimijarruun (=hidastuvuuteen) pitäs päästä kokeilemaan samana päivänä peräkkäin, että osais sanoo mikä sen realistinen vaikutus on. Toisaalta bemari voi olla vaan per*****n paljon parempi jarruissa ja ero syntyy sieltä. Pitänee tuokin jossain välissä kokeilla jos Arilta saa luvan.

Edit. Sen verran huolimattomasti tuli kirjotettua edellisissä viesteissä, että tuli väärinymmärrys. Keulan reagointiin öljyntaso ei juurikaan vaikuta, mutta pohjaamiseen ja sitä kautta perän nousemiseen kylläkin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.08.13 - klo:00:17Ton öljyn pinnan vaikutusta maksimijarruun (=hidastuvuuteen) pitäs päästä kokeilemaan samana päivänä peräkkäin, että osais sanoo mikä sen realistinen vaikutus on.

Toisaalta bemari voi olla vaan per*****n paljon parempi jarruissa ja ero syntyy sieltä. Pitänee tuokin jossain välissä kokeilla jos Arilta saa luvan.
Oitais voitu tehä silleen mä oisin sanonu sulle ett ny siel on se 10-20mm enemmän öljyy, nii sä oisit hyvin mielin ajanu sillä ja sanonu ett ny keula toimii paremmin.  :)

Ei niil hyvil jarruil mitään vaikutusta ole jos niitä ei a) käytä tai b) osaa käyttää.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Cat

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.08.13 - klo:00:28
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.08.13 - klo:00:17Ton öljyn pinnan vaikutusta maksimijarruun (=hidastuvuuteen) pitäs päästä kokeilemaan samana päivänä peräkkäin, että osais sanoo mikä sen realistinen vaikutus on.

Toisaalta bemari voi olla vaan per*****n paljon parempi jarruissa ja ero syntyy sieltä. Pitänee tuokin jossain välissä kokeilla jos Arilta saa luvan.
Oitais voitu tehä silleen mä oisin sanonu sulle ett ny siel on se 10-20mm enemmän öljyy, nii sä oisit hyvin mielin ajanu sillä ja sanonu ett ny keula toimii paremmin.  :)

Ei niil hyvil jarruil mitään vaikutusta ole jos niitä ei a) käytä tai b) osaa käyttää.


Eks huomannu kyssäriii tos ylempänä minkä kirjotin? Väsyttää, mut en voi mennä nuQ, jos en vastaust toho niinQ

murmela

Lainaus käyttäjältä: Cat - 31.08.13 - klo:00:15
Pampuista puheen ollen, eikös sulla ole murmis 6RR takaiskari? Onko sulla vakio jousi, eli 105nm?
No per**le meni iha ohi.

Ei ole rrpamppu, oli joskus, mut ei oo ny, vaan rpamppu josta riparista oon ottanu kaks shimmii pois. Samoin ei ole ny 105, vaan 100.
Rrlinkku on. Ja keulassa bitubon rrkitti (männät ja shimmit).
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.08.13 - klo:00:28
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.08.13 - klo:00:17Ton öljyn pinnan vaikutusta maksimijarruun (=hidastuvuuteen) pitäs päästä kokeilemaan samana päivänä peräkkäin, että osais sanoo mikä sen realistinen vaikutus on.

Toisaalta bemari voi olla vaan per*****n paljon parempi jarruissa ja ero syntyy sieltä. Pitänee tuokin jossain välissä kokeilla jos Arilta saa luvan.
Oitais voitu tehä silleen mä oisin sanonu sulle ett ny siel on se 10-20mm enemmän öljyy, nii sä oisit hyvin mielin ajanu sillä ja sanonu ett ny keula toimii paremmin.  :)

Ei niil hyvil jarruil mitään vaikutusta ole jos niitä ei a) käytä tai b) osaa käyttää.

En varmasti olis ajossa huomannut mitään eroa, mutta käppyrästä tuon olisi saattanut huomata. Jarrutuksen suoralla pyrin viemään aina niin kovaksi, että perä on karvan ilmassa. Lyhyissä jarruissa ei vain rutiini riitä tuohon. Tuo perän liitely on nimittäin paljon helpompi huomata kuin se, että onko hidastuvuus 10m/s^2 vai 11m/s^2. Toki tiedän senkin, että hidastuvuus on aivan eri kun vertaa rengas juuri ja juuri maassa tilannetta siihen, että takanen on 5senttiä maasta irti. Jälkimmäisessä tapauksessa mutkaan taitossa vain alkaa olemaan liikaa ohjelmaa. Eli jarrutuksessa mun ongelma ei ole se, ettenkö jarrua puristaisi riittävästi vaan se, että syystä (ajoasento) tahi toisesta (esim. alusta) perä pyrkii nousemaan maasta irti nähtävästi liian aikaisin. Ja uskoisin tuon joustovaran loppumisen kesken keulassa tahi perässä vaikuttavan aika negatiivisesti perän liitelyherkkyyteen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal