Dataa ja opastusta

Aloittaja Reisca, 19.08.13 - klo:21:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reisca

19.08.13 - klo:21:39 Viimeisin muokkaus: 19.08.13 - klo:21:43 käyttäjältä Reisca
Tässä omaa dataa hitaastaryhmästä.
Mihin teidän mielestä kannattaa keskittyä ennen keskiryhmään siirtymistä?
Mopo naku 600cc 100hv ja alla tourinkikumit.


Ajoa on verrattu Jukan dataan.
Itse huomasin ainakin ajolinjoista: yleisesti pitäisi ajaa lähempänä sisäkanttaria kaikki mutkat.
2. ja 3. mutkan välissä ohitustilanne.
Radan loppuosalla ennen kahvilanmutkaa, köröttelen loppuradan ja odottelen vaikeaa viimeistä mutkaa.

Tango

Lainaus käyttäjältä: Reisca - 19.08.13 - klo:21:39
Tässä omaa dataa hitaastaryhmästä.
Mihin teidän mielestä kannattaa keskittyä ennen keskiryhmään siirtymistä?
Mopo naku 600cc 100hv ja alla tourinkikumit.

Tärkein kierrosaikaan vaikuttava asia on jarrutus. Se on tehtävä tarpeeksi myöhään ja tavoitteena on mennä jarrulla lähes apeksiin. Nyt näyttää siltä, että aluksi on hyvä jarrutus, mutta vauhti loppuu ja tarvitaan kaasua kurviin pääsemiseksi. Tästä seuraa ongelma: pyörä ei käänny kunnolla. Siitä seuraa, että kurvista tulee pitkä.

Miten jarrun voi jättää myöhään, kun itsesuojeluvaisto käskee jarruttamaan ajoissa? Ota tarkat merkit kaikissa paikoissa, joissa nopeus on suuri. Merkki voi olla kyltti tai asvaltin raja tai paikkaus tms. Ensimmäinen merkki on se, jossa väännät kaasun pois. Tämä ei ole tärkeä eikä vaikuta kierrosaikaan kuin sekunnin murto-osan, joten se voi aluksi olla aikaisessa. Seuraava merkki on se, jossa alkaa jarrutus ja kolmas se, josta alkaa taittaminen mutkaan. On tärkeää olla tarkkana merkkien kanssa: ei niin, että "tuon kyltin paikkeilla", koska silloin jarrutus alkaa epämääräisessä paikassa hieman ennemmin, vaan "tasan kyltin kohdalla".

Kun monen kierroksen jälkeen huomaat, että vauhti loppuu 20 m liian aikaisin, niin siirrä merkkiä 10 m eteenpäin. Ja niin edelleen. Kun kierroksia on takana tarpeeksi, tulee luotto siihen, että tässä tekemällä juuri näin, kurvi menee hienosti ja voi keskittyä kaasun avaamiseen.

Toinen puute, jonka olin näkevinäni tuosta käppyrästä, on se, ettei kaasu aukea tarpeeksi. Kun kurvit saa menemään niin, että mopo kääntyy tarpeeksi, niin kurvin jälkeen mopo pystyyn ja täysi kaasu.

Ja jos on radalla ongelmaa jonkun tietyn kohdan kanssa, niin kannattaa kysellä varikolla neuvoja. Voi tulla monenlaisia, kokeilemalla löytyy itselle sopiva tapa ajaa.

Vielä kannattaa muistaa, että tästä maksetaan niin huonosti, ettei turhia riskejä kannata ottaa. Kello ei ole niin tärkeä kuin ajamisen nautinto.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Reisca - 19.08.13 - klo:21:39
Tässä omaa dataa hitaastaryhmästä.
Mihin teidän mielestä kannattaa keskittyä ennen keskiryhmään siirtymistä?
Mopo naku 600cc 100hv ja alla tourinkikumit.


Ajoa on verrattu Jukan dataan.
Itse huomasin ainakin ajolinjoista: yleisesti pitäisi ajaa lähempänä sisäkanttaria kaikki mutkat.
2. ja 3. mutkan välissä ohitustilanne.
Radan loppuosalla ennen kahvilanmutkaa, köröttelen loppuradan ja odottelen vaikeaa viimeistä mutkaa.

Jätä alkuun kokonaan jarrujen käyttö pois ja kierrä rataa mielellään vain yhdellä vaihteella. Tämän tavoitteena on se, että sulla jää enemmän aikaa keskittyä ajoasentoon, mutka-ajoon ja ajolinjaan. Alkuun jos on jarrut mukana, tulee jarrutettua liikaa vauhtia pois mutkaan mennessä, eikä pyörää saa koskaan riittävän kallelleen. Siinä vaiheessa kun alkaa polvi tapailemaan säännöllisesti maata, kannattaa ottaa jarrut ajamiseen mukaan. Ratailua aloittaessa on tärkeä opetella perusasiat kuntoon ennen kuin lähtee hakemaan sitä kierrosaikaa. Näistä perusasioista voisi sanoa, että tärkeimpiä on ajoasento, mutka-ajo ja ajolinja. Ja noistakin ajolinja muuttuu koko ajan sitä mukaa kun vauhti lisääntyy.

Terveisin:
MotOrg Ry:n kouluttaja.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Reisca

Lainaus käyttäjältä: Tango - 20.08.13 - klo:00:20
Lainaus käyttäjältä: Reisca - 19.08.13 - klo:21:39
Tässä omaa dataa hitaastaryhmästä.
Mihin teidän mielestä kannattaa keskittyä ennen keskiryhmään siirtymistä?
Mopo naku 600cc 100hv ja alla tourinkikumit.

Tärkein kierrosaikaan vaikuttava asia on jarrutus. Se on tehtävä tarpeeksi myöhään ja tavoitteena on mennä jarrulla lähes apeksiin. Nyt näyttää siltä, että aluksi on hyvä jarrutus, mutta vauhti loppuu ja tarvitaan kaasua kurviin pääsemiseksi. Tästä seuraa ongelma: pyörä ei käänny kunnolla. Siitä seuraa, että kurvista tulee pitkä.

Miten jarrun voi jättää myöhään, kun itsesuojeluvaisto käskee jarruttamaan ajoissa? Ota tarkat merkit kaikissa paikoissa, joissa nopeus on suuri. Merkki voi olla kyltti tai asvaltin raja tai paikkaus tms. Ensimmäinen merkki on se, jossa väännät kaasun pois. Tämä ei ole tärkeä eikä vaikuta kierrosaikaan kuin sekunnin murto-osan, joten se voi aluksi olla aikaisessa. Seuraava merkki on se, jossa alkaa jarrutus ja kolmas se, josta alkaa taittaminen mutkaan. On tärkeää olla tarkkana merkkien kanssa: ei niin, että "tuon kyltin paikkeilla", koska silloin jarrutus alkaa epämääräisessä paikassa hieman ennemmin, vaan "tasan kyltin kohdalla".

Kun monen kierroksen jälkeen huomaat, että vauhti loppuu 20 m liian aikaisin, niin siirrä merkkiä 10 m eteenpäin. Ja niin edelleen. Kun kierroksia on takana tarpeeksi, tulee luotto siihen, että tässä tekemällä juuri näin, kurvi menee hienosti ja voi keskittyä kaasun avaamiseen.

Toinen puute, jonka olin näkevinäni tuosta käppyrästä, on se, ettei kaasu aukea tarpeeksi. Kun kurvit saa menemään niin, että mopo kääntyy tarpeeksi, niin kurvin jälkeen mopo pystyyn ja täysi kaasu.

Ja jos on radalla ongelmaa jonkun tietyn kohdan kanssa, niin kannattaa kysellä varikolla neuvoja. Voi tulla monenlaisia, kokeilemalla löytyy itselle sopiva tapa ajaa.

Vielä kannattaa muistaa, että tästä maksetaan niin huonosti, ettei turhia riskejä kannata ottaa. Kello ei ole niin tärkeä kuin ajamisen nautinto.

Tämä  on yksi ongelma, toiset neuvoo reenaamaan jarrutusta ja toiset nimenomaan kieltää jarrun käytön hitaassaryhmässä.  :)

Reisca

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:07:54
Lainaus käyttäjältä: Reisca - 19.08.13 - klo:21:39
Tässä omaa dataa hitaastaryhmästä.
Mihin teidän mielestä kannattaa keskittyä ennen keskiryhmään siirtymistä?
Mopo naku 600cc 100hv ja alla tourinkikumit.


Ajoa on verrattu Jukan dataan.
Itse huomasin ainakin ajolinjoista: yleisesti pitäisi ajaa lähempänä sisäkanttaria kaikki mutkat.
2. ja 3. mutkan välissä ohitustilanne.
Radan loppuosalla ennen kahvilanmutkaa, köröttelen loppuradan ja odottelen vaikeaa viimeistä mutkaa.

Jätä alkuun kokonaan jarrujen käyttö pois ja kierrä rataa mielellään vain yhdellä vaihteella. Tämän tavoitteena on se, että sulla jää enemmän aikaa keskittyä ajoasentoon, mutka-ajoon ja ajolinjaan. Alkuun jos on jarrut mukana, tulee jarrutettua liikaa vauhtia pois mutkaan mennessä, eikä pyörää saa koskaan riittävän kallelleen. Siinä vaiheessa kun alkaa polvi tapailemaan säännöllisesti maata, kannattaa ottaa jarrut ajamiseen mukaan. Ratailua aloittaessa on tärkeä opetella perusasiat kuntoon ennen kuin lähtee hakemaan sitä kierrosaikaa. Näistä perusasioista voisi sanoa, että tärkeimpiä on ajoasento, mutka-ajo ja ajolinja. Ja noistakin ajolinja muuttuu koko ajan sitä mukaa kun vauhti lisääntyy.

Terveisin:
MotOrg Ry:n kouluttaja.

Olen kyllä itsekin huomannut tuon ajoasennon tärkeyden mutka-ajossa, kun saappaankärki osui maahan ensimmäisiä kertoja oli ajoasento liian pysty.
Kun kehoa ottaa sivulle, voi mutkat ajaa paljon lujempaa ilman että kengät raapivat rataa.
Tuosta polvesta ja täten ajoasennosta, olen saanut palautetta esim. lippumieheltä ja samassa ryhmässä ajavilta, mutta tähän ei oikein osaa sanoa mitään, on käsittääkseni runsaasti riippuvainen kuski/mopo yhdistelmästä.

Tämä hitaanryhmän ongelma tuntuu olevan vähän se että, ajotaito2:n jälkeen  kuskit kehittelevät omia rata-ajoon soveltuvia ajoasentoja, kun rata-ajoon tähtäävää kurssitusta ei  ole oikeen hitaaseenryhmään saatavilla, ja täten opitaan juuri ne väärät tavat heti alkuun joista on sitten vaikea päästä eroon myöhemmin.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:09:13
Lainaus käyttäjältä: Tango - 20.08.13 - klo:00:20
Lainaus käyttäjältä: Reisca - 19.08.13 - klo:21:39
Tässä omaa dataa hitaastaryhmästä.
Mihin teidän mielestä kannattaa keskittyä ennen keskiryhmään siirtymistä?
Mopo naku 600cc 100hv ja alla tourinkikumit.

Tärkein kierrosaikaan vaikuttava asia on jarrutus. Se on tehtävä tarpeeksi myöhään ja tavoitteena on mennä jarrulla lähes apeksiin. Nyt näyttää siltä, että aluksi on hyvä jarrutus, mutta vauhti loppuu ja tarvitaan kaasua kurviin pääsemiseksi. Tästä seuraa ongelma: pyörä ei käänny kunnolla. Siitä seuraa, että kurvista tulee pitkä.

Miten jarrun voi jättää myöhään, kun itsesuojeluvaisto käskee jarruttamaan ajoissa? Ota tarkat merkit kaikissa paikoissa, joissa nopeus on suuri. Merkki voi olla kyltti tai asvaltin raja tai paikkaus tms. Ensimmäinen merkki on se, jossa väännät kaasun pois. Tämä ei ole tärkeä eikä vaikuta kierrosaikaan kuin sekunnin murto-osan, joten se voi aluksi olla aikaisessa. Seuraava merkki on se, jossa alkaa jarrutus ja kolmas se, josta alkaa taittaminen mutkaan. On tärkeää olla tarkkana merkkien kanssa: ei niin, että "tuon kyltin paikkeilla", koska silloin jarrutus alkaa epämääräisessä paikassa hieman ennemmin, vaan "tasan kyltin kohdalla".

Kun monen kierroksen jälkeen huomaat, että vauhti loppuu 20 m liian aikaisin, niin siirrä merkkiä 10 m eteenpäin. Ja niin edelleen. Kun kierroksia on takana tarpeeksi, tulee luotto siihen, että tässä tekemällä juuri näin, kurvi menee hienosti ja voi keskittyä kaasun avaamiseen.

Toinen puute, jonka olin näkevinäni tuosta käppyrästä, on se, ettei kaasu aukea tarpeeksi. Kun kurvit saa menemään niin, että mopo kääntyy tarpeeksi, niin kurvin jälkeen mopo pystyyn ja täysi kaasu.

Ja jos on radalla ongelmaa jonkun tietyn kohdan kanssa, niin kannattaa kysellä varikolla neuvoja. Voi tulla monenlaisia, kokeilemalla löytyy itselle sopiva tapa ajaa.

Vielä kannattaa muistaa, että tästä maksetaan niin huonosti, ettei turhia riskejä kannata ottaa. Kello ei ole niin tärkeä kuin ajamisen nautinto.

Tämä  on yksi ongelma, toiset neuvoo reenaamaan jarrutusta ja toiset nimenomaan kieltää jarrun käytön hitaassaryhmässä.  :)

Meikäläisen perustelu jarruitta ajolle on tämä:

Ihmisellä on vain tietty määrä aivokapasiteettia uuden opetteluun. Tästä syystä ihminen oppii helpommin yhden kuin monta asiaa kerrallaan. Rata-ajossa tämän voisi jakaa vaikka tälläiseen polkuun:

1) Ajoasento
2) Ajolinja
3) Pyörän kallistaminen
4) Kaasun ja jarrun sulava käyttö
5) Avaaminen
6) Jarruttaminen

Monesti ihmisen on helpompi opetella asiat yksi kerrallaan ja keskittyä uuden asian opetteluun kun edellinen alkaa jo onnistua. Toisille tämä tarkoittaa yhtä-kahta settiä, toisille koko kesää per asia. Esim. jarruttamisen opettelu ja jarrumerkin siirtäminen on ihan yhtä tyhjän kanssa jos pyörää ei saa keskimutkassa kallelleen vaan mutka talutetaan edelleen pystyssä. Lisäksi liian kovaa ajaminen vie pirusti aivokapasiteettia, jolloin uuden oppiminen on lähes mahdotonta. Liian kovaa ajaminen ilmenee esim. suorien repimisellä ja kammojarruilla, jota seuraa mutkan taluttaminen. Tietenkin yllä esitetyt asiat limittyvät toisiinsa ja käytännössä samaan aikaan on pakko opetella useampaa kuin yhtä asiaa, mutta pääpaino opettelussa tulisi olla aina siinä ongelmakohdassa, joka on itselle se isoin kompastuskivi sillä hetkellä. Aloittelijalle jarruttaminen ei muodosta kompastuskiveä vielä pitkään aikaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:09:32
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:07:54
Lainaus käyttäjältä: Reisca - 19.08.13 - klo:21:39
Tässä omaa dataa hitaastaryhmästä.
Mihin teidän mielestä kannattaa keskittyä ennen keskiryhmään siirtymistä?
Mopo naku 600cc 100hv ja alla tourinkikumit.


Ajoa on verrattu Jukan dataan.
Itse huomasin ainakin ajolinjoista: yleisesti pitäisi ajaa lähempänä sisäkanttaria kaikki mutkat.
2. ja 3. mutkan välissä ohitustilanne.
Radan loppuosalla ennen kahvilanmutkaa, köröttelen loppuradan ja odottelen vaikeaa viimeistä mutkaa.

Jätä alkuun kokonaan jarrujen käyttö pois ja kierrä rataa mielellään vain yhdellä vaihteella. Tämän tavoitteena on se, että sulla jää enemmän aikaa keskittyä ajoasentoon, mutka-ajoon ja ajolinjaan. Alkuun jos on jarrut mukana, tulee jarrutettua liikaa vauhtia pois mutkaan mennessä, eikä pyörää saa koskaan riittävän kallelleen. Siinä vaiheessa kun alkaa polvi tapailemaan säännöllisesti maata, kannattaa ottaa jarrut ajamiseen mukaan. Ratailua aloittaessa on tärkeä opetella perusasiat kuntoon ennen kuin lähtee hakemaan sitä kierrosaikaa. Näistä perusasioista voisi sanoa, että tärkeimpiä on ajoasento, mutka-ajo ja ajolinja. Ja noistakin ajolinja muuttuu koko ajan sitä mukaa kun vauhti lisääntyy.

Terveisin:
MotOrg Ry:n kouluttaja.

Tämä hitaanryhmän ongelma tuntuu olevan vähän se että, ajotaito2:n jälkeen  kuskit kehittelevät omia rata-ajoon soveltuvia ajoasentoja, kun rata-ajoon tähtäävää kurssitusta ei  ole oikeen hitaaseenryhmään saatavilla, ja täten opitaan juuri ne väärät tavat heti alkuun joista on sitten vaikea päästä eroon myöhemmin.

Resurssipula. Ajoasentoon saa kyllä vinkkejä kun käy nykäisemässä kouluttajaa hihasta varikolla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:09:13
Tämä  on yksi ongelma, toiset neuvoo reenaamaan jarrutusta ja toiset nimenomaan kieltää jarrun käytön hitaassaryhmässä.  :)

Monella neuvojalla ja kouluttajalla voi olla vähän sitä ongelmaa että niillä on vain valmis paketti mitä tarjota.

Ja paljonhan se riippuu myöskin siitä kuskista. Eli riittääkö sillä kapa esim käyttää sitä jarrua vai ei.

Mun miälest alottelijan tulisi treenata kaikkia osa-alueita heti tasapainoisesti jotta koko paketti kehittyisi tasaisesti.
Kun mä olen jotain neuvonut/ opastanut/ ajanut edellä/ perässä, niin olen aina ensin kartoittanut ko kuskin sen hetkisen tason ja miettinyt mitkä on pahimmat virheet mitä se tekee eri osa-alueilla. Ja kun ne pahimmat on poistettu, niin sitten miettinyt miten saan sen ko kuskin eri osa-alueet samalle tasolle.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Reisca

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:09:39
Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:09:32
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:07:54
Lainaus käyttäjältä: Reisca - 19.08.13 - klo:21:39
Tässä omaa dataa hitaastaryhmästä.
Mihin teidän mielestä kannattaa keskittyä ennen keskiryhmään siirtymistä?
Mopo naku 600cc 100hv ja alla tourinkikumit.


Ajoa on verrattu Jukan dataan.
Itse huomasin ainakin ajolinjoista: yleisesti pitäisi ajaa lähempänä sisäkanttaria kaikki mutkat.
2. ja 3. mutkan välissä ohitustilanne.
Radan loppuosalla ennen kahvilanmutkaa, köröttelen loppuradan ja odottelen vaikeaa viimeistä mutkaa.

Jätä alkuun kokonaan jarrujen käyttö pois ja kierrä rataa mielellään vain yhdellä vaihteella. Tämän tavoitteena on se, että sulla jää enemmän aikaa keskittyä ajoasentoon, mutka-ajoon ja ajolinjaan. Alkuun jos on jarrut mukana, tulee jarrutettua liikaa vauhtia pois mutkaan mennessä, eikä pyörää saa koskaan riittävän kallelleen. Siinä vaiheessa kun alkaa polvi tapailemaan säännöllisesti maata, kannattaa ottaa jarrut ajamiseen mukaan. Ratailua aloittaessa on tärkeä opetella perusasiat kuntoon ennen kuin lähtee hakemaan sitä kierrosaikaa. Näistä perusasioista voisi sanoa, että tärkeimpiä on ajoasento, mutka-ajo ja ajolinja. Ja noistakin ajolinja muuttuu koko ajan sitä mukaa kun vauhti lisääntyy.

Terveisin:
MotOrg Ry:n kouluttaja.

Tämä hitaanryhmän ongelma tuntuu olevan vähän se että, ajotaito2:n jälkeen  kuskit kehittelevät omia rata-ajoon soveltuvia ajoasentoja, kun rata-ajoon tähtäävää kurssitusta ei  ole oikeen hitaaseenryhmään saatavilla, ja täten opitaan juuri ne väärät tavat heti alkuun joista on sitten vaikea päästä eroon myöhemmin.

Resurssipula. Ajoasentoon saa kyllä vinkkejä kun käy nykäisemässä kouluttajaa hihasta varikolla.

En missään nimessä kritisoi motorg koulutustoimintaa, itse nostan kyllä hattua kouluttajille, jotka jaksavat kallista vapaaaikaansa käyttää muiden kouluttamiseen ja vielä neuvovat interwebissä sitkeästi samoja asioita uudeleen ja uudelleen.

Reisca

                          Jukka   Reisca   Erotus km/h

1.                        95        85        -10
2.                         67       59         -8
3.                        63        59         -4
4.(nopea oikea)  124      108      -16
5.(las palmas)     43        51        +8
6.(nopea vasen) 122       99       -23
7.(lemminkäinen) 57        61       +4
8 ja 9.                  66        57       -9
10.                       78        62      -16
11.(kahvila)          41        37       -4

Tuossa on karkeasti mutkanopeuksia tuosta aiemmasta datasta, voiko noista kommentoida mitään, onko tämä sitä taluttamista?
Voiko tourinki-kumeilla pitää samaa mutkanopeutta kuin ratarenkailla?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:09:58
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:09:39
Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:09:32
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:07:54
Lainaus käyttäjältä: Reisca - 19.08.13 - klo:21:39
Tässä omaa dataa hitaastaryhmästä.
Mihin teidän mielestä kannattaa keskittyä ennen keskiryhmään siirtymistä?
Mopo naku 600cc 100hv ja alla tourinkikumit.


Ajoa on verrattu Jukan dataan.
Itse huomasin ainakin ajolinjoista: yleisesti pitäisi ajaa lähempänä sisäkanttaria kaikki mutkat.
2. ja 3. mutkan välissä ohitustilanne.
Radan loppuosalla ennen kahvilanmutkaa, köröttelen loppuradan ja odottelen vaikeaa viimeistä mutkaa.

Jätä alkuun kokonaan jarrujen käyttö pois ja kierrä rataa mielellään vain yhdellä vaihteella. Tämän tavoitteena on se, että sulla jää enemmän aikaa keskittyä ajoasentoon, mutka-ajoon ja ajolinjaan. Alkuun jos on jarrut mukana, tulee jarrutettua liikaa vauhtia pois mutkaan mennessä, eikä pyörää saa koskaan riittävän kallelleen. Siinä vaiheessa kun alkaa polvi tapailemaan säännöllisesti maata, kannattaa ottaa jarrut ajamiseen mukaan. Ratailua aloittaessa on tärkeä opetella perusasiat kuntoon ennen kuin lähtee hakemaan sitä kierrosaikaa. Näistä perusasioista voisi sanoa, että tärkeimpiä on ajoasento, mutka-ajo ja ajolinja. Ja noistakin ajolinja muuttuu koko ajan sitä mukaa kun vauhti lisääntyy.

Terveisin:
MotOrg Ry:n kouluttaja.

Tämä hitaanryhmän ongelma tuntuu olevan vähän se että, ajotaito2:n jälkeen  kuskit kehittelevät omia rata-ajoon soveltuvia ajoasentoja, kun rata-ajoon tähtäävää kurssitusta ei  ole oikeen hitaaseenryhmään saatavilla, ja täten opitaan juuri ne väärät tavat heti alkuun joista on sitten vaikea päästä eroon myöhemmin.

Resurssipula. Ajoasentoon saa kyllä vinkkejä kun käy nykäisemässä kouluttajaa hihasta varikolla.

En missään nimessä kritisoi motorg koulutustoimintaa, itse nostan kyllä hattua kouluttajille, jotka jaksavat kallista vapaaaikaansa käyttää muiden kouluttamiseen ja vielä neuvovat interwebissä sitkeästi samoja asioita uudeleen ja uudelleen.

En tuota kritiikkinä ottanutkaan. Toin vain esille syyn kurssitarjonnan vajavaisuuteen. Kysyntää olisi enemmän kuin pystytään tarjoamaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:10:29
                          Jukka   Reisca   Erotus km/h

1.                        95        85        -10
2.                         67       59         -8
3.                        63        59         -4
4.(nopea oikea)  124      108      -16
5.(las palmas)     43        51        +8
6.(nopea vasen) 122       99       -23
7.(lemminkäinen) 57        61       +4
8 ja 9.                  66        57       -9
10.                       78        62      -16
11.(kahvila)          41        37       -4

Tuossa on karkeasti mutkanopeuksia tuosta aiemmasta datasta, voiko noista kommentoida mitään, onko tämä sitä taluttamista?
Voiko tourinki-kumeilla pitää samaa mutkanopeutta kuin ratarenkailla?
Kerrotko vielä kierrosajan mitä noilla nopeuksilla tällä hetkellä menet niin arvaillaan, jos murmelalta ei tule ennen sitä kaiken kattavaa data-analyysiä. Mutta ei tuo enää ihan taluttamiselta vaikuta. Tourinkikumeilla voi ajaa mutkassa yhtä kovaa kuin ratarenkailla, mutta ei samaa linjaa. Tuo näkyy hyvin etenkin Las Palmasin nopeudessa. Ajat sen tourinkikumeilla pyöreästi kun Jukka taas ajaa sen ratarenkailla terävästi ja tästä syystä ratakumeilla hitain nopeus on jopa pienempi kuin sinun ajossasi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Datasta voisi veikata, että jarrutat liian kovaa ja liian aikaisin. Joudut tulemaan kaasulle liian aikaisin ja ehkä ajat mutkat vetopäällä. Ajotaito 2:ssa muistaakseni opetetaan aluksi ajamaan mutkat vetopäällä läpi, mutta se ei taas ole rata-ajossa alkeita pidemmälle päästessä oikea, nopea tai edes turvallinen tapa.

Vauhtia ja mutkavauhtia näyttäisi olevan sen verran (hitaaseen ryhmään) ettei tuo jarruton ajaminen tai mutkavauhtien tavoittelu ole se nopeaan ajamiseen tähtäävä juttu. Ennemmin kannattaa keskittyä ajolinjoihin, lineaariseen ja pehmeään kaasun sekä jarrun käyttöön. Käyttää sitä rataa eli ajaa kanttarien vierestä niin sisäreunassa kuin ulkoreunassakin. Ja ehkä se olennaisin: "ei kaasua ennen mutkan puoliväliä", vasta puolivälin jälkeen pehmeästi ja tasaisesti tapahtuva kaasunavaus. Kaasun kanssa sitten varoivaisesti liikkeelle, eli vasta sitten kun mopoa saa nostettua takas pystympään niin availee siinä samalla rauhallisesti kaasua. Varma tapa metsästää korkeila ilmalentoja on avata kaasua ja kallistaa mopoa samaan aikaan.

Mutkanopeuksia kun vertaa omiin nopean ryhmän vastaaviin, niin ainoastaan nopeissa mutkissa on merkittävää eroa. Ykkösmutkassa lisäksi jonkun verran eroa, mutta muuten olet joko samoissa tai nopeampi kuin minä kevään aloituksessani Alastarossa 1:27 ajalla. Joten voisi veikata ettei se ajoasento tai mutkanopeus ole isoin ongelma vauhdin puolesta :)

Reisca

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:10:50
Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:10:29
                          Jukka   Reisca   Erotus km/h

1.                        95        85        -10
2.                         67       59         -8
3.                        63        59         -4
4.(nopea oikea)  124      108      -16
5.(las palmas)     43        51        +8
6.(nopea vasen) 122       99       -23
7.(lemminkäinen) 57        61       +4
8 ja 9.                  66        57       -9
10.                       78        62      -16
11.(kahvila)          41        37       -4

Tuossa on karkeasti mutkanopeuksia tuosta aiemmasta datasta, voiko noista kommentoida mitään, onko tämä sitä taluttamista?
Voiko tourinki-kumeilla pitää samaa mutkanopeutta kuin ratarenkailla?
Kerrotko vielä kierrosajan mitä noilla nopeuksilla tällä hetkellä menet niin arvaillaan, jos murmelalta ei tule ennen sitä kaiken kattavaa data-analyysiä. Mutta ei tuo enää ihan taluttamiselta vaikuta. Tourinkikumeilla voi ajaa mutkassa yhtä kovaa kuin ratarenkailla, mutta ei samaa linjaa. Tuo näkyy hyvin etenkin Las Palmasin nopeudessa. Ajat sen tourinkikumeilla pyöreästi kun Jukka taas ajaa sen ratarenkailla terävästi ja tästä syystä ratakumeilla hitain nopeus on jopa pienempi kuin sinun ajossasi.

Parhaat kierrosajat liikkuu valillä 1.45->1.41 , yleisesti noin 1.47.

Reisca

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 20.08.13 - klo:10:57
Datasta voisi veikata, että jarrutat liian kovaa ja liian aikaisin. Joudut tulemaan kaasulle liian aikaisin ja ehkä ajat mutkat vetopäällä. Ajotaito 2:ssa muistaakseni opetetaan aluksi ajamaan mutkat vetopäällä läpi, mutta se ei taas ole rata-ajossa alkeita pidemmälle päästessä oikea, nopea tai edes turvallinen tapa.

Vauhtia ja mutkavauhtia näyttäisi olevan sen verran (hitaaseen ryhmään) ettei tuo jarruton ajaminen tai mutkavauhtien tavoittelu ole se nopeaan ajamiseen tähtäävä juttu. Ennemmin kannattaa keskittyä ajolinjoihin, lineaariseen ja pehmeään kaasun sekä jarrun käyttöön. Käyttää sitä rataa eli ajaa kanttarien vierestä niin sisäreunassa kuin ulkoreunassakin. Ja ehkä se olennaisin: "ei kaasua ennen mutkan puoliväliä", vasta puolivälin jälkeen pehmeästi ja tasaisesti tapahtuva kaasunavaus. Kaasun kanssa sitten varoivaisesti liikkeelle, eli vasta sitten kun mopoa saa nostettua takas pystympään niin availee siinä samalla rauhallisesti kaasua. Varma tapa metsästää korkeila ilmalentoja on avata kaasua ja kallistaa mopoa samaan aikaan.

Mutkanopeuksia kun vertaa omiin nopean ryhmän vastaaviin, niin ainoastaan nopeissa mutkissa on merkittävää eroa. Ykkösmutkassa lisäksi jonkun verran eroa, mutta muuten olet joko samoissa tai nopeampi kuin minä kevään aloituksessani Alastarossa 1:27 ajalla. Joten voisi veikata ettei se ajoasento tai mutkanopeus ole isoin ongelma vauhdin puolesta :)

Jarrutusta sekoittaa ainakin itsellä alaspäin vaihto, opettelin kayttämään välikaasua noissa 1.- , laspalmas- sekä lemminkäisen mutkissa, se sekoittaa jarruttamista aika tavalla.
Muuten ei mene  vaihde sisään joka kerta.

Powered by EzPortal