Lainaus käyttäjältä: Reisca - 19.08.13 - klo:21:39
Tässä omaa dataa hitaastaryhmästä.
Mihin teidän mielestä kannattaa keskittyä ennen keskiryhmään siirtymistä?
Mopo naku 600cc 100hv ja alla tourinkikumit.
Tärkein kierrosaikaan vaikuttava asia on jarrutus. Se on tehtävä tarpeeksi myöhään ja tavoitteena on mennä jarrulla lähes apeksiin. Nyt näyttää siltä, että aluksi on hyvä jarrutus, mutta vauhti loppuu ja tarvitaan kaasua kurviin pääsemiseksi. Tästä seuraa ongelma: pyörä ei käänny kunnolla. Siitä seuraa, että kurvista tulee pitkä.
Miten jarrun voi jättää myöhään, kun itsesuojeluvaisto käskee jarruttamaan ajoissa? Ota tarkat merkit kaikissa paikoissa, joissa nopeus on suuri. Merkki voi olla kyltti tai asvaltin raja tai paikkaus tms. Ensimmäinen merkki on se, jossa väännät kaasun pois. Tämä ei ole tärkeä eikä vaikuta kierrosaikaan kuin sekunnin murto-osan, joten se voi aluksi olla aikaisessa. Seuraava merkki on se, jossa alkaa jarrutus ja kolmas se, josta alkaa taittaminen mutkaan. On tärkeää olla tarkkana merkkien kanssa: ei niin, että "tuon kyltin paikkeilla", koska silloin jarrutus alkaa epämääräisessä paikassa hieman ennemmin, vaan "tasan kyltin kohdalla".
Kun monen kierroksen jälkeen huomaat, että vauhti loppuu 20 m liian aikaisin, niin siirrä merkkiä 10 m eteenpäin. Ja niin edelleen. Kun kierroksia on takana tarpeeksi, tulee luotto siihen, että tässä tekemällä juuri näin, kurvi menee hienosti ja voi keskittyä kaasun avaamiseen.
Toinen puute, jonka olin näkevinäni tuosta käppyrästä, on se, ettei kaasu aukea tarpeeksi. Kun kurvit saa menemään niin, että mopo kääntyy tarpeeksi, niin kurvin jälkeen mopo pystyyn ja täysi kaasu.
Ja jos on radalla ongelmaa jonkun tietyn kohdan kanssa, niin kannattaa kysellä varikolla neuvoja. Voi tulla monenlaisia, kokeilemalla löytyy itselle sopiva tapa ajaa.
Vielä kannattaa muistaa, että tästä maksetaan niin huonosti, ettei turhia riskejä kannata ottaa. Kello ei ole niin tärkeä kuin ajamisen nautinto.