Lainaus käyttäjältä: mic - 02.08.12 - klo:16:58
Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.08.12 - klo:16:48
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 02.08.12 - klo:12:00
Tärkeintä lienee, että seutulalainen DI on turkulaista DI:tä nopeampi? Muulla ei kai ole väliä (tämä vain siksi, että liittyisi kuinka kovaa radalla mennään ja toistaiseksi yo-merkonomi on inssejä nopeampi ollut).
Turkulainen yo taitaa olla nopeampi?
Turkulainen pelkkä I ainakin on...
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Varmasti puolet turkulaisista on minua nopeampia, hyvässä ja pahassa. Mutta pointti oli se, kun Murmela alias Scuuba joskus sanoi, että mun pitäisi päästä paljon, paljon nopeammin koska olen jo lähes 700 ratapäivää ajanut ja hän vasta n. 200 (tämä ulkomuistista, voin etsiä suorankin lainauksen). Uskottelin itselleni, ettei pelkkä yksin hinkkaaminen tee autuaaksi vaan eniten tuottaa tulosta jos joku toinen katsoo ja neuvoo ja mielellään vielä sellainen joka on koulutettavaa hieman nopeampikin jotta pystyy vaikka perässä ajelemaan ja katselemaan, kaikkea kun nuo käppyrät eivät kuitenkaan kerro.
Teoria teoriaa, käytäntö käytäntöä. Nyt keski-ikää lähestyvä nainen, jolla ratapäiviä on n. 30, ajoi Kemoralla 1:17.2. Murmelan ennätys on 1:18.9?. Murmelalla varmasti enemmän kierroksia pohjalla Kemorallakin, taisi yhden vuorokauden aikanakin tulla yli 200 joka lienee lähellä kokonaiskierrosmäärää koulutettavallani siellä. Alastarolla treenipäivien ja ajettujen kierrosten suhde Murmelalla koulutettavaan nähden lienee suhteessa 1:10. Katsotaan syyskuun lopulla mikä on siellä sitten tilanne. Murmelan mielestä koulutettavan ajoasento on huono, liian vähän roikkumista jne. Omasta mielestäni se on ihan kohtuullinen, 60- ja 70-luvulla MM-tasolla ajaneen, moottoripyöräkouluttajanakin ansioituneen herrasmiehen mielestä todella hyvä ja kahden SM-ykkösenkin mielestä ajoasento on hyvä, jarruihin menossa hieman parantamisen varaa ja ajolinjoissa.
Itse edelleenkin kuulun siihen ihmisryhmään joka ottaa mieluummin itseään paremmilta neuvoja vastaan ja istuu kuuntelemassa vaikkapa oppituntia ruotsinkielestä henkilöltä joka osaa sitä puhua ja kirjoittaa kuin sellaiselta joka kyseistä kieltä jopa itseäni surkeammin tangertaa. Toki minäkin osaan naureskella suomalaisten poliitikkojen surkealle saksalle ja ranskalle, mutta kun pitäisi oma suu avata ja näyttää mallia, niin lähden mieluummin kaljalle. Intissä jo opetettiin, että suomalaisia johdetaan esimerkillä ja edestä. Takavasemmalta huutelijat eivät oikein auktoriteettiasemaa saa vaikka kuinka rääkyisivät kitapurjeet pullollaan. Metaforat olivat yleisellä tasolla eivätkä kohdistuneet kehenkään. MM-areenoilla meriittinsä näyttäneitä senioreja en lähde viivalle haastamaan, he ovat näyttönsä jo näyttäneet ja paikkansa lunastaneet. Heillä koen olevan minulle annettavaa vaikka jo ehkä hieman hitaampia olisivatkin. Sellainen henkilö taas joka on itseäni nuorempi, kokemattomampi ja hitaampi on sellainen, jonka neuvoja ja ohjeita en aivan purematta niele ja odotan että joku muu kokeilee ensin voiko moisella metodilla jäädä henkiin ja jos voi, niin uskallaudun vasta sitten itse kokeilemaan.
Itse kokisin pystyssä pysyneeni kohtuullisen hyvin (reilu 700 ratapäivää ja yksi kaato kaatosateessa ajetussa kisassa jossa ruudusta 27 nousin sijalle 10) ja olen kouluttavanikin saanut koulutuksissa pysymään pystyssä ja koulutusten jälkeen ajo on pikku hiljaa muuttunut turvallisemmaksi aiempaan verrattuna.
Olen vilpittömän kiitollinen jos joku kuvaisi omaa ajoani, antaisi siitä palautteen ja videomateriaalin. Ja nimenomaan sellainen kuski joka ajaa siinä minun perässä ja kykenee tekemään sen vaarantamatta itseään ja muita. Jos niiden neuvojen avulla saisin vaikkapa sekunnin pois omista ajoistani, lupaan tarjota ravintolaillan tai ihan riihikuivalla korvata. Sivusta seuranneena olen onnellinen kuitenkin siitä, että minulla on pippeli. Jos ei olisi, niin neuvojien määrä olisi about 50 kertainen ja sitten olisin kyllä ihan hukassa kun Alastaron rampa kolmijlalkainen jäniskin olisi oppia ja ohjetta jakamassa...